Здравей Гост

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 3229
    • Профил
Как да си направим домашни тонколони - версия 2017

Прочетете и тази тема, там разглеждам по-базови знания по същите въпроси: Тема за фазите и филтрите

Когато навлезете в детайлите, импеданс и филтри: http://penkiller.com/index.php/topic,974.0.html
Дискусия за фазите: http://penkiller.com/index.php/topic,799.0.html


Здравейте, времето минава, старите знания отлежават, трупат се нови, а с тях се трупа и опит.
Като домашни майстори от нас се иска да се осведомим максимално за явленията и законите, които засягат озвучителните тела и след това да ги съобразим колкото можем при "дизайна" или "конструирането" на озвучитебните тела.

На първо място, трябва да подберете комплекта от говорители според възможностите и целите си. Поставяйте си реалистични цели, които няма да Ви принудят да надхвърляте възможностите си при покупката на части. Естествено, качеството струва пари, но пък през 2017-та технологиите са толкова развити, че и за скромни бюджети могат да се купят хубави говорители и части.

Целта на тази тема е да бъде реално ръководство с което със сигурност да успеете да си направите работещи колони съвсем сами. Затова някои неща ще бъдат опростени.

T/S или Тиеле-Смол параметрите например създават голямо объркване у любителите. Заблудите свързани с подробните електро-механични параметри са няколко, че по тях може да се проектира идеална кутия за едва ли не всеки говорител, че издават как ще звучи говорителят или че съдържат някаква мистична информация разбираема само за инженери и супер специалисти. Нито т/с параметрите са толкова важни като цяло, нито крият мистична информация, нито има някаква друга информация било то мистична или не извън тях, която те не отразяват.
-> Важен DIY факт, който много хора не знаят, е че акустичното оформление бас рефлекс е хелмхолцов резонатор и честотата на настройката му не се влияе по никакъв начин от характеристиките на говорителя.
-> Друг важен DIY факт, е че затворената кутия типично има по-малък обем от всяка вентилирана. Говорителите, които биха извадили бас без корекции в затворен обем имат силен мотор - нисък Qes и висок BL, тежка мембрана - Mms, ниска резонансна честота - Fs и окачване, което съхрънява и отдава енергията добре - висок Qms. Както виждате, за да преценим дали даден говорител става за затворен обем ни трябват доста от Т/С параметрите. Забележете, че просто общият качествен фактор тук не е достатъчен и би Ви подвел. Всичко, което съм срещал да се говори в Интернет по въпроса с качествения фактор и затвореният обем е грешно. Много по-добре бихте се ориентирали по следните въпроси:
Има ли тежка мембрана? (в сравнение с други говорители със същия размер)
Има ли ниска резонансна честота? - ако не е под 30 херца, затвореният обем няма да бъде оптимален.
Има ли мощен мотор? - (голям магнит, голяма разлика между Rdc и Re, тоест, голяма разлика между правотоковото съпротивление и номиналния импеданс - нещо издаващо наличието на много навивки в бобината)

Напълно ОК е да изберете само един чифт широколентови говорители от какъвто и да било размер. Широколентовата система ще изисква от Вас единствено да направите подходяща кутия и компенсираща верига.

...следва продължение...

Теми по този въпрос във форума:
ВКН 12211 / ВКН 12311 на Благоевград АД - Измервания
Любителски тонколони
Освежаване на филтри
Озвучително тяло ОТГ1-01 Хай-Фи Възстановяване
Помощ за ремонт на ОТ
Руски (СССР) 8 Инчови Нискочестотни Говорители 10ГД30Е - Измервания


Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 3229
    • Профил
Re: Как да си направим домашни тонколони - версия 2017
« Отговор #1 -: Юни 28, 2017, 06:14:28 18:14 »
И така, това е практическо ръководство, затова да не се отплесваме.

Филтрите са нещото, което е обгърнато от най-много мистерия. Правилото, което ще споделя с Вас е много логично и прилаганвето му е много полезно, а не съм го срещал никъде.
Стръмността на филтъра се определя в много голяма степен от това на каква честота е той. Понеже филтрите затихват с определена сила сигнала на октава или на кратни на разделителната честота 1/2 - една октава надолу, 1/4 - две октави, 1/8 - три октави, 1/16 - четири октави и т.н. Това означава, че филтър със затихване от 6 децибела на октава ще намали сигнала с 24 децибела на 16 пъти по-ниска честота, например:
6 дб/окт на 5 килохерца ще даде затихване от 24 децибела на 312,5 херца. Това означава, че при системно ниво от 100 децибела, до филтрирания с такъв филтър високочестотен ще достига сигнал със сила от 76 децибела.
Малко или много са 76 децибела? Ето сравнение: http://www.industrialnoisecontrol.com/comparative-noise-examples.htm
Цитат
Passenger car at 65 mph at 25 ft (77 dB); freeway at 50 ft from pavement edge 10 a.m. (76 dB). Living room music (76 dB); radio or TV-audio, vacuum cleaner (70 dB).
Макар да не е супер силно, това е сериозно висока сила на звука. Едва ли бихте искали такива нива на ниски средни честоти да излизат от високочестотният Ви говорител.
Работата е там, че плитките филтри от нисък ред са несъвместими с високите точки на разделяне, просто защото октавите или кратните на 2 части от разделителната честота са твърде големи над 1 килохерц. Какво означават първи или втори ред филтър на 10 килохерца? Просто нищо, огромно застъпване със съседните ленти и като цяло влошено качество на звука поради различни акустични феномени като интерференции, зони и честоти на синфазно излъчване, както и зони и честоти на противофазно.
Ако вземем същият пример с 5 килохерца, то с втори ред филтър или 12 децибела на октава нивото четири октави под разделителната честота ще бъде вече не 76, а 52 децибела. Доста по-добре, но в лентата на високочестотният все пак ще останат нежелани сигнали на 1-2 килохерца. затихването на 2.5 килохерца ще бъде едва 12 децибела (или ниво от 88 дб), което ще доведе до много и разнообразни интерференции със средночестотния говорител.
С трети ред филтър вече нещата ще си дойдат на мястото, на 2.5 килохерца ще имаме около -18 децибела, което ще намали влиянието върху съседната лента до търпимо ниво. На 1.25 килохерца ще имаме -36 децибела, което пък ще ни гарантира, че няма да имаме силни нискочестотни сигнали, които да модулират и развалят високите честоти, например ефекта шъшкане и съскане т.н. "sibilance" за който можете да прочетете повече тук: Лин Олсън (НътшелHiFI DIYаудио) За Филтрите, Хода На Мембраната И Изкривяванията
Добре, решихме проблема с намесата в съседните ленти, но какво остава за разделителната честота и честотите около нея. Това е ключов въпрос за качественият звук. Колкото и да съгласувате фази, да смятате и да мерите, реално нищо няма да постигнете. Около разделителната честота винаги ще има нежелани феномени.
Филтър със стръмност от 18 децибела на октава ще има силно изразен ефект върху звука по 1/3-та октава под и над разделителната честота, това прави от 4150 до 6800 херца или общо 2650 херца в които ще присъстват всички аномалии от дизайна ви между средата и високочестотния.
Какво може да направи един любител като Вас по въпроса? Да използва още по-стръмен филтър разбира се!
Линквиц-Райли 4-ти ред имат затихване от 24 децибела на октава, сумират се до 0 в разделителната честота по излъчена енергия и ще окажат влияние само в 1/4 октава в двете посоки, което прави от 4370 до 6250 или общо 1875 херца.

Имайте предвид, че всяко междуцентрово разстояние между средата и високочестотния по-голямо от 1/2-ра дължината на вълната, която при 5 кХз. е 6.9 см., а 1/2-ра са 34.5 мм. води до акустични аномалии.

Втори ред филтър на 5000 херца при 100 мм между центровете ще предизвика ето такава диаграма на излъчване на 3750 и 7500 херца:

това е да седнат да слушат двама души и да се скъсат от спорове какво всъщност се чува.

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 3229
    • Профил
Re: Как да си направим домашни тонколони - версия 2017
« Отговор #2 -: Юни 28, 2017, 07:11:42 19:11 »
Ако продължим темата с филтрите, можем да обобщим следното:
I. Първи ред филтри съставени от по един елемент за всеки говорител могат да се използват до не повече от 1 килохерц и то при строго определени условия:
1. басовия говорител да има плавно спадаща честотна характеристика към високите честоти. Много нискочестотни говорители имат пречупвания, разкрещявания и пикове извън работният си диапазон, което прави филтрирането с нисък ред прост филтър практически невъзможно;
2. средночестотния говорител да го позволява, например да има меко окачване и голям ход или пък да е със затворено шаси;

Първи ред филтри не могат да се използват със смислени резултати в почти никой друг случай.

II. Втори ред филтрите са най-използваните, те могат да се използват до 1.5 килохерца между бас и по-финна среда или между ниска и висока среда в случай на 4 лентова система. Едно от най-зле звучащите неща е куполен високочестотен филтриран на 2.5 килохерца с втори ред филтър.
Повечето високочестотни имат сериозни феномени в импеданса, АЧХ и редзонанса точно между 1 и 2 килохерца, които с плитки филтри се чуват идеално и развалят звука много.
Втори ред е напълно легитимен начин за филтриране на нисък бас между 100 и 200 херца, като е допустимо използването му до около 300.
Когато използвате втори ред, използвайте Линквиц-Райли - сумират се до 0 по оста, защото -6 -6 е 0дб (Бътъруърт има издутина, защото -3 + -3 децибела прави +3 децибела...) и имат най-добрата импулсна характеристика заради качествения фактор от 0.5 (Бътъруърт има Q-фактор 0.707 и едновременно провежда импулси по-лошо, защото им отнема енергията и провлачва, защото отдава енергия със закъснение)
III. Филтрите от трети ред за мен са най-универсалните. Съдържат само една част повече, но дават много повече възможности. При възможност високочестотните говорители винаги трябва да бъдат филтрирани минимум с филтър с три части!
Могат да се използват спокойно до 4-5 килохерца. Лентовите и компресионните високочестотни имат изискване за минимум трети ред филтриране.
IV. Четвърти ред филтри. Ако използвате качествени и нежни високочестотни Вие не бихте се задоволили с минимума, нали?
Четвърти ред филтрите Линквиц-Райли са създадени с мисъл за PA или public address системите за озвучаване на зали, концерти и т.н. обществени мероприятия. на концерт средните и високите честоти се излъчват от различни озвучителни тела разделени на метри едни от други. Публиката обаче е платила доста пари за да чуе на живо любимите си парчета... трябва да звучат подобаващо добре. Идеята е цялата аудитория да чува еднакъв микс от ниски, средни и високи честоти, затова са необходими стръмни филтри, които се сумират до 0 по енергия излъчени честоти. LR-4 е създаден за да елиминира ефектите от излъчването на една и съща честота от два източника с различно място в пространството. - тоест елиминира колкото може ефекта от наличието на разделителна честота.

Допустимо е 4-ти ред филтри да се използват за целият чуваем обхват дори в последната октава от 10.000 до 20.000 херца, която както отбелязах по-назад е огромна, октава от цели 10 килохерца.

Независимо от това, по съображенията изложени тук много дизайнери използват 6-ти ред филтри за честоти над 9-10 килохерца и филтриране на супер високочестотни говорители. Има и доста известни фабрични "супер туитъри", които са със филтри по-стръмни от 4-ти ред.

Следва продължение...
Re: Как да си направим домашни тонколони - версия 2017
« Отговор #3 -: Юли 16, 2017, 09:35:54 21:35 »
За да не си говориш сам, да кажа, че тука някои хора те четем и аз специално се чудя как намираш време за всичко това, дето го правиш повече за другите, отколкото за себе си. С две думи очаквам с интерес следващите ти постове. Респект!

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 3229
    • Профил
Re: Как да си направим домашни тонколони - версия 2017
« Отговор #4 -: Юли 16, 2017, 11:26:40 23:26 »
Благодаря за комплиментите!

Много ми се иска повече от четящите да се престрашат и да се регистрират дори само за да се обадят. Според статистиките форума се чете много. Добре би било потребителите да поканят познати и приятели.

Искам света около мен да изглежда по определен начин и правя каквото мога.
Имам ясно дефинирани опоненти в аудио средите и не само.

Имам либерални възгледи за правото, икономиката и устройството на обществото. Смятам, че хората трябва да обменят знания на определено ниво. Също така трябва да намираме други хора с нашите интереси,защото това ни помага да се развиваме.
Човек, който в свободното си време кара кола, слуша музика и ходи на вила би имал полза от общуване с други такива хора, защото това ще направи свободното ми време по-пълноценно и приятно. Форума може да ти помогне или да извлечеш повече от бюджета си, или да похарчиш по-малко.

Не на последно място, аз съм потърпевш от всевъзможни форуми.

Още веднъж благодаря и добре дошъл!

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 3229
    • Профил
Re: Как да си направим домашни тонколони - версия 2017
« Отговор #5 -: Август 24, 2017, 09:44:11 21:44 »
Как да изберем 2, 3 или 4 ленти?

Подчертавам, че основната цел на тази тема е добър и лесно достъпен звук, а останалите съображения са второстепенни.

Ако си правите колони за първи път и имате намерение да не бъде първи и последен проект, направете двулентова система с възможно най-голям нискочестотен говорител. При Хай-Фи говорителите дори 10 и 12 инчовите стигат 2 килохерца така че да се вържат с високочестотен.
Очевидно трябва да имате бас и високи. Никоя двулентова система няма хубави среди, каквото и да Ви говорят. Дори ОТГ1-01 макар и музикални не се справят достатъчно добре с китари и гласове. Съвсем скоро слушах ATC SCM-11, които струват поне 2.700 лева за чифт. Ами добри са, свирят чисто заради високотехнологичния мотор на нискочестотния говорител, обаче звучат тъмно и на няколко от прослушваните парчета лесно се издаваха, че са просто двулентови тонколони. Много е важно да не разберете такава информация погрешно. Също така затворения обем и простия филтър си личат и се чуват. Затворените обеми имат един резонанс, който подчертава ниските около себе си и ицветява ниската среда. Самите среди не са нищо особено, просто защото няма какво да ги въпроизвежда самостоятелно. Това са колони, които много ще Ви радват. Обаче за 2.700 тази радост няма да бъде много голяма! Ако обаче си купите качествени 8 инчови драйвери и ги комбинирате с качествени високочестотни, то ще изпитате същото удоволствие, но не за 2.700, тоест ще бъде много по-голямо.
Три ленти? - Да разбира се!

Което и да изберете няма да сгрешите. Въпросът е да не избирате само него и да не го избирате завинаги. Важно е и да платите правилната и справедлива цена и да положите не прекалено големи усилия, но и да не бъдете мързеливи.

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 3229
    • Профил
Re: Как да си направим домашни тонколони - версия 2017
« Отговор #6 -: Септември 11, 2017, 12:38:50 00:38 »
Конструрането на озвучително тяло започва от записа, а записа е отражение на определено състояло се музикално изпълнение. Музикалното изпълнение е съставено от отделни действия на музикантите с които те извличат звук от инструменти или го произвеждат с гласът си.
Природата е така устроена, че в огромната си част звуците са съставени от други звуци. Почти нищо не произвежда чисти тонове. Повечето звуци са съставени от много други звуци, които се простират почти през всички октави. Барабана обхваща всичко от под 100 херца до над 10 килохерца, тоест 6-7 октави без проблем. Същото е с всички останали перкусии, духовите инструменти и повечето китари. Струнните инструменти и пианото издават малко по-чисти звуци, но дори те се разпростират много по-високо от базовият тон.
Имаме докосване на палка, чукче или перце до перкусията или струната, което първо произвежда висока честота - шум от докосването, след това импулс от удара, което е едновременно отново висока честота, защото фронта е много стръмен, правоъгълен импулс и след това започват да се развиват основният тон и обертоновете му, както и всякакви призвуци и резонанси.
Както виждате, всеки един "звук", който бихме искали колоните ни да възпроизведат е съставен от много звуци, които трябва да бъдат възпроизведени във вярната последователност.
Тук е момента да обърна внимание на любителите на широколентови говорители, че това е най-лошият вариант, защото всеки широколентов говорител има фазови аномалии, които са абсолютно непреодолими. Самият говорител е филтър и предава различните сигнали с различно закъснение. Често широколентовите говорители са сочени за по-добри, защото били точков изтоник. Да, но фазово не кохерентен.

Природата ни е улеснила, първи са високите честоти, след това импулсите, след това основните тонове и обертоновете.

Високочестотният говорител има най-стръмен филтър, затова е логично той да бъде най-отпред, защото филтъра му закъснява сигнала най-много.
Често възпроизвежданият мит, че бобините на говорителите трябва да бъдат един над друг за да се постигнело съгласуване по време е крайно погрешен. Ако подредите така говорителите в типичната система с втори ред филтър между баса и средата и трети ред между средата и високочестотни ще си гарантирате, че всички сигнали от всички изсвирени тонове ще пристигат в обратна последователност. Ако сте в състояние да слушате музика по този начин Ви поздравявам.

Грешно е също така да се разчита сляпо на това, че обръщането на фазата на един от говорителите компенсира 180 градуса разлика между фазите.
Това е напълно вярно само за чисти тонове. Ако съгласуваш говорителите на 0, 180, 360, 540, 720, 900, 1080 и т.н. градуса те ще звучат по абсолютно еднакъв начин, колкото и да е действителната фазова разлика помежду им.
Това обаче е напълно погрешно за звуци с импулсен характер, а музиката е съставена изцяло от такива. Дори пианото и дори камертона преди чистите тонове имат удар, докосване, импулс, звуци.

Фазовата съгласуваност е от първостепенна важност, тя не може да бъде преодоляна по никакъв начин.
Можете да преодолеете кофти диаграма на излъчване около разделителната честота, като просто направите филтрите по-стръмни, тогава аномалиите ще бъдат с малък обхват и няма да се забелязват.

Абстракно казано, трябва да се погрижим по-долните ленти да изостават от по-горните. За по-ниските честоти, това може да стане с допълнителни части във филтъра, защото дължината на вълната в ниските среди е прекалено голяма за да бъде компенсирана физически. За по-високите честоти компенсирането може да стане и физически. Общоприето е че качеството на баса зависи от интеграцията между средата и нискочестотния говорител. Това е абсолютно вярно за 3 лентови системи при които средата достига до над 1 килохерц и най-добре над 2 килохерца и малко по-малко вярно или по-скоро трудно осъществимо при 4 лентови системи, защото при тях имаме на практика две среди.

От казаното до тук излиза, че физически обусловената разлика в дълбочината на басите, средите и пищялките всъщност ни е изгодна. От причини като тези понякога наглед безразборни системи звучат добре, а други с претенции не толкова. Ето обяснението за стоящите на земята малки и средни трилентови тонколони, които понякога звучат добре.

Още нещо, всичко, което пиша тук се отнася основно за проблеми със системи с пасивни филтри. Системи с процесор и цифрови филтри или активни филтри с компенсация свирят по много чист и различен начин. Реално едни около 500 лева, колкото струва Беринджър DCX2496 и три кита LM3886  с малко кондензатори и един голям траф ще Ви развържат ръцете страшно много и ще Ви качат на ниво на системата, което е почти непостижимо с конвенционални средства. Процесор и активен цифров филтър в едно Ви позволяват да настройвате АЧХ на системата буквално херц по херц на PC и да качвате настройките в процесора. Да не забравяме и възможностите на системи като MiniDSP https://www.minidsp.com/applications/advanced-tools/rephase-fir-tool
Прикачам симулации и измервания от страницата на Мини ДСП.
Първо имаме сравнение на импулсния отговор на цяла тонколона без и със изправена фаза и въведени правилни закъснения.
Ами импулса при не коригираната версия започва наобратно и е по-нисък. Отврат. Коригирания филтър е много по-верен.
След това имаме правоъгълен импулс на 2000 херца, който е с дължина като за 2 килохерца, но стръмността на началния фронт е много висока, като за 20 килохерца например. Има правоъгълни импулси с по-стръмен фронт, тоест като на ултразвук. Без корекция е някаква мацаница. Корекцията оправя нещата и правоъгълния импулс става наистина правоъгълен.
Накрая имаме настройките за закъснение.
Много пъти съм симулирал филтри за да изследвам поведението им при правоъгълни импулси и импулсният им отговор. Искам да Ви кажа, че не е лесно да направиш добри филтри за правоъгълни импулси и обикновени импулси в LT-Spice, където натоварвам филтъра с обикновен резистор или най-много с намотка с верни индуктивност и правотоково съпротивление.
Защо на живо концертите (повечето) звучат супер, а на запис същото събитие вече звучи очевидно записано. Отдавна звука на концертите минава през цифрова среда на обработка и се конвертира обратно в аналогов сигнал, който се подава на усилвателите.
Защо не записват от цифровата среда и защо нещо се губи в записа ли? Всъщност те записват от цифровата среда и нищо не се губи. Колоните в залата или на стадиона са коригирани по разстояние чрез закъснение, еквализирани са, а понякога и фазата е линеаризирана. Така звуците пристигат във вярната последователност и звучат като живи. След това ние вземаме същият запис (ако тон режисьора и продуцента не са си оставили ръцете), пускаме го вкъщи и той вече звучи като запис, защото колоните ни не го възпроизвеждат както трябва. Тук отново подчертавам, че това не са проблеми на многолентовите, а на всички системи. Многолентовата система даже дава възможности за преодоляване на проблемите.
Това е правилния път. Пасивните филтри са малко по-евтини, но наистина малко и малко по-лесни. Това обаче е с цената на доста по-лош резултат.

И така, избрали сте говорители, които се застъпват достатъчно помежду си. Избрали сте високочестотен говорител, филтъра е ясно, че ще бъде 3-ти или 4-ти ред. Дължината на вълната при 2 килохерца е 17 сантиметра, съответно фазово закъснение от 90 градуса може да бъде компенсирано относително лесно със преместване на акустичния център (спрямо слушателя) на високочестотния със само  4.25 сантиметра. При 4 килохерца същото ще бъде постигнато със само 2.125 см, съответно напълно постижимите 4.25 см ще дадат цели 180 градуса компенсация.
След като сме напаснали по време високочестотния и средночестотния същото трябва да направим и между баса и комплекта среда и високи. Типично стръмността на филтъра между баса и средата при до 500 херца е  12 дб/окт или втори ред. В случая много помага обстоятелството, че баса е най-дълбокият говорител и сигнала му е малко закъснен по начало. Обаче при 300 херца дължината на вълната е 113 сантиметра, така че тук 90-те градуса закъснение са цели 28.3 см. 90 градуса са просто пример. 28.3 вече е твърде много, какво остава за по-голяма корекция. Очевидно закъснението ще трябва да дойде от филтъра.
Не е никакъв проблем, даже с повечето басове ще бъде много полезно да се използва не симетричен филтър. Първото и най-лесно за което се сещам е Линквиц-Райли 4-ти ред за баса и отново Линквиц-Райли, но 2-ри ред за средата, ще се сумират до 0 дб по енергия на разделителната честота, защото и двата са на -6 децибела, и ще имат дбри импулсни характеристики. Разбира се не е проблем да се използват втори и трети ред Бътъруърт или втори ред Линквиц-Райли за средата и трети ред Бътъруърт за баса.
Дори да направите такава система на сляпо, тя пак ще звучи по-добре от друга в която не са взети същите мерки. Типично фазата на всяка колона пада от баса към високите. Тоест, винаги, когато обърнете това противоестествено явление наопаки това ще се отрази положително на всички характеристики на колоните, импулсната характеристика ще се подобри, възпроизвеждането на правоъгълни сигнали също. Най-важното, сигналите ще бъдат възпроизведени в правилната и достоверна последователност и музиката ще звучи жива, а не като на запис.

Разбира се за да постигнете добри резултати, вие ще трябва да започнете с говорителите и филтрите и без кутия. Всеки говорител ще трябва да бъде измерен с филтъра си на панел с размерите на бъдещият лицев панел за да може да се проектира кутията. Първо ще измерите високочестотния заедно с филтъра му, който сте определили по упътването по-нагоре в темата. След това ще измерите средночестотния с филтъра отгоре към високочестотния и ще ги напаснете физически така че да влязат във фаза без да им въртите фазите. При нужда от компромис, компромиса е средата леко да изостава по фаза намирайки се малко зад високочестотния и при два говорителя свързани във фаза.
Средночестотния говорител може да потъне назад и с помощта на вълновод или малка хорна. Могат да се изработват доста успешно от тънък шперплат. Тук добавената чувствителност заедно в мерките за компенсиране на повдигането от лицевия панел (вж. по-надолу при разделителната честота между баса и средата) ще дадат много ниски изкривявания, защото средночестотния говорител ще работи с много малко ток.
След това ще направите филтъра на средата отдолу и ще мерите отново. Може да Ви е по-изгодно да свържете високочестотния след филтъра на средата, но не е задължително.
След това ще се наложи да отгатвате и да експериментирате. Симетричния филтър на баса почти Ви гарантира, че той ще започва да бучи малко по-рано, когато високочестотния още възпроизвежда звука от докосването на инструмента. Тук просто трябва да се приготвите с повече части. Аз бих пробвал направо един ред по-стръмен филтър.
Разделителната честота между баса и средата е и мястото да се адресира повдигането на лицевия панел елегантно. Ако двете честоти малко се раздалечат и средата и високите бъдат намалени, може да се подбере лицев панел с такава ширина, че цялото повдигане се оказва изцяло в работните ленти на високите и средите, така не се налага да използвате BSC.
Има модели тонколони със затворен обем като Визатон ЛаБел при които двата хай-енд баса са пуснати през общо 1410 мф капацитет. Официално това е за по-добро съгласуване на качествения фактор на говорителите с акустичното оформление. Допълнително, това закъснява фазата в най-ниските, която иначе е най-напред, защото там сигнала е най-близък до прав ток, съответно той не се влияе от нищо на пътя му и генерира незабавна движеща сила в мотора на говорителите.

Задължително зобели и на баса и на средночестотния говорител. На баса може да се спести ако филтъра му е достатъчен за да се филтрира линейно и да не се обажда над разделителната честота.

Много добри кандидати за такава система са български средночестотни със затворено шаси, защото могат да се филтрират с първи ред на 500 херца и да се комбинират с бас отрязан с трети ред (затвореното шаси + първи ред дават втори ред затихване и фазово отклонение като от втори ред филтър)
Очевидно високочестотни с хорна не се вписват добре в такава система, защото ще ни затруднят със закъснението на средите и басите.

Това е достатъчно голяма иновация за да си заслужава да се занимаваме с нея. Сега трябва и да започна да меря. Без мерене постигнах не малко, но е време да започна и аз. Впрочем, то не е и без мерене, защото за важни неща съм ходил по ателиета и лаборатории.

Очаквам желаещите да се развиват в тази посока да се обадят в темата или да ми пишат.

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 3229
    • Профил
Re: Как да си направим домашни тонколони - версия 2017
« Отговор #7 -: Септември 12, 2017, 11:31:30 11:31 »
План за следващите публикации:

- DC to infinity импулси и чисти тонове, как преминават през LP филтър. Тонгенератор. Правоъгълни сигнали и синус. Поляритет. Може да се изненадате;
- Затворен обем отново. Не го оставям намира този затворен обем, обичам го и го мразя. Импеданс, ход на мембраната, оцветяване, настройка;
- Акустични оформления, групови закъснения, импеданс, оцветяване, аномалии;
- Обхват на системата към баса. Класическа музика, поп, джаз, музикални инструменти, духови инструменти. Селин Дион и Глен Милър Оркестра. От букшелф, през затворени обеми и бас рефлекс до оупън бафъл.

Изпробвам настоящите ръководни принципи за дизайн и конструиране върху тези среди: http://penkiller.com/index.php/topic,1846.0.html
Оказва се, че когато бъдат отчетени преходните процеси и импулсния характер на музиката звученето е много по-естествено.

Качвам две снимки на които се виждат малки хубави колони, които сравниха с няколко вида други колони.

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 3229
    • Профил
Re: Как да си направим домашни тонколони - версия 2017
« Отговор #8 -: Септември 25, 2017, 05:12:28 17:12 »
Както споменах по-нагоре, дълбок бас от кутия с разумни размери може да бъде получен ако мембраната на нискочестотния говорител е тежка, резонансната му честота е достатъчно ниска поне 25 Херца или по-малко и общият му качествен фактор Qts попада в златната среда между 0.25 и 0.4.
Говорител с достатъчно ниска резонансна честота от 15 херца например и достатъчно тежка мембрана от над 200 грама с Qts под 0.3, но над 0.2 може да извади много добри ниски честоти дори в затворен обем от по-малко от 100 литра. Има такива говорители на американската фирма Dayton аз самият съм си купил именно такива 15 инчови басове и съм ги поставил в над 200 литрови бас рефлексни кутии настроени на 18-19 херца. Всичко това е възможно, защото тези говорители имат изключително мощни мотори, мощни магнити и многослойни намотки с голям диаметър. Ето измерванията на моите говорители: http://penkiller.com/index.php/topic,409.0.html - сега виждам, че дори не съм им качил снимки в темата, нещо, което ще поправя.

Въпреки, че на теория и дори на практика всичко с баса работи прекрасно при дадените условия, не мога да престана да мисля, че освен грубата сила трябва да има и по-елегантен начин да се извади бас в домашни условия.

Какво да правим с хай-енд говорител с лека мембрана, нисък резонанс и голям еквивалентен обем. Такива говорители са много трудни за употреба. Разбира се хорните са доста всеядно акустично оформление, но закъсненията и аномалиите при тях са такива, че е изключено сериозен меломан или аудиофил да използва такова нещо в системата си. Хорните преминават в трансмисионни линии под определена честота. Понеже са конструирани като хорни, а не като трансмисионни линии, баса е въпрос на опити, грешки и късмет. Тоест в най-добрият случай ще имаме лоша и не контролирана трансмисионна линия.

Трябва ни надежден метод за контрол на мембраната в ниските честоти и усилване на баса в първите една-две октави.
И този метод трябва да работи с говорители с нисък резонанс, леки мембрани, линейна АЧХ и умерени мотор и Qts и голям еквивалентен обем. Точно такива са всички говорители между 8 и 15 инча с претенции за качествена мембрана и линеен и балансиран звук.