Здравей Гост

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 3626
    • Профил
Влажното Време и По-Добрият Звук?
« -: Март 30, 2011, 06:59:29 18:59 »
Не веднъж съм чел мнения, че при влажно време качеството възпроизводство на звук от домашна система се повишава.
Докато това е относително вярно емпирично наблюдение на много любители, то не е правило, не е вярно по принцип и не е годно за извеждане на теория.

Влагата във въздуха води до по-висока резонансна честота на говорителите и до акустично разтоварване на мембраните. Влажния въздух освен това влошава преноса на вълни с висока честота. Проблема е в различното триене между молекулите на водата и газовете в състава на въздуха, както и в 4 кратната разлика в топлоемностите на водата и въздуха. като се има предвид, че въздуха е основно Азот и Кислород, привнесената водна пара (Н2О) води до по-голяма не еднородност на средата, а прехода от една среда в друга винаги води до загуби, особено ако средите са с различна плътност, топлоемност и триене. Затова влажния въздух дискриминира високите честоти. колкото е по-къса дължината на вълната, толкова повече преходи от една среда в друга ще направи тя и толкова повече загуби (съпротивление) ще има.
Вълните са редуващи се полусферични зони с високо и ниско налягане. Както знаем вълната затова е вълна, защото не включва движение (поток с посока и инерция) на разколебаната среда, а само разколебава средата в която се придвижва. Не еднородната среда оказва по-голямо съпротивление на сменянето на състоянията и локалното разместване на молекулите в нея между двете състояния. При високото налягане молекулите са по-силно притиснати една в друга, а при ниското обратно. - това е свързано с локални колебания по положение на молекулите на пътя и. От това страда и формата на подема и спада между двете полувълни (положителната и отрицателната). Както вече казахме, тези ефекти са по-изразени при високи честоти, когато смяната на състоянията е по-честа.

За плътността на въздуха при влажно време...

Ами разтворените водни пари имат по-ниска плътност от сухия въздух.

Влажния въздух може да бъде с до 30% по лек за единица обем от сухия при една и съща температура!

Цитат
Water vapor
The addition of water vapor to air (making the air humid) reduces the density of the air, which may at first appear contrary to logic.
This occurs because the molecular mass of water (18 g/mol) is less than the molecular mass of dry air (around 29 g/mol). For any gas, at a given temperature and pressure, the number of molecules present is constant for a particular volume (see Avogadro's Law). So when water molecules (vapor) are added to a given volume of air, the dry air molecules must decrease by the same number, to keep the pressure or temperature from increasing. Hence the mass per unit volume of the gas (its density) decreases.
The density of humid air may be calculated as a mixture of ideal gases. In this case, the partial pressure of water vapor is known as the vapor pressure. Using this method, error in the density calculation is less than 0.2% in the range of −10 °C to 50 °C. The density of humid air is found by:

От: http://en.wikipedia.org/wiki/Density_of_air

По-ниската плътност на средата обуславя и по-ниска скорост на звука в нея.

По-високата влажност води и до подтискане на високите честоти.
Влажния въздух прави така, че 2-рите и 3-тите хармоници биват значително подтиснати, защото дискриминира звуците с по-малка амплитуда. Интензитета отново намалява с квадрата на разстоянието, но хармониците имат нещастието да са на по-високи честоти от съответния основен сигнал... и в това се състои тяхното нещастите...

Ниската плътност на влажния въздух и съответната по-ниска скорост на звука водят до уголемяване на дължината на звуковите вълни на дадена честота спрямо дължината им в сух въздух.
- Да! Обаче възпроизвеждането става по електро-механичен път и в крайна сметка мембраната на говорителя възпроизвежда колебания съответстващи на звукови вълни, които са били създадени в друга среда с по-висока скорост на звука.  :wink:

Резултата е че отраженията, дифракциите, интерференциите, модите на помещението и т.н. вече се случват на честоти и по начин, които се различават в значителна (измерима/осезаема) степен от основния сигнал, който както казахме е обусловен от записа и е ирелевантен на средата.

Крайния резултат, е че разликата между сигнала и интерференциите от горния абзац е да кажем "значителна" в степен да ни позволи да слушаме повече записа и по-малко акустичната среда.

Тоест характера на акустичната среда спира да допринася за музикалната информация и става по-скоро фонов шум.

 :wink:

Това прилича ли на статия?