Здравей Гост

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 5245
    • Профил
Как да снимаме портрети?
« -: Август 25, 2018, 11:38:29 11:38 »
Много добра статия, как да изберем правилния обектив за портрети:
https://www.photopavilion.bg/blog/%d0%ba%d0%b0%d0%ba-%d0%b4%d0%b0-%d0%b8%d0%b7%d0%b1%d0%b5%d1%80%d0%b5%d0%bc-%d0%bf%d1%80%d0%b0%d0%b2%d0%b8%d0%bb%d0%bd%d0%b8%d1%8f-%d0%be%d0%b1%d0%b5%d0%ba%d1%82%d0%b8%d0%b2-%d0%b7%d0%b0-%d0%bf%d0%be/3/

Калкулатор за дълбочина на перспективата:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Уточнявам, че 50 мм при най-типичния кроп фактор от 1.6 съответства на 80 мм. Тоест, 50 мм е почти идеален за портрети с кроп апарат.

Неактивен detson

*
  • **
  • 19
  • Я да видим туй що все още работи
    • Профил
Re: Как да снимаме портрети?
« Отговор #1 -: Ноември 27, 2019, 02:21:32 14:21 »
Хубава тема. Фотографите много си държат за формата Лайка или т.н. ФулФрейм формат.Преди са били много видове формати и то не защото нещо е налагало това. Всеки с наклонности към фотография преди мнооого години,си е правил сам емулсията. Всички са ползвали почти еднаква камера с обектив от две лещи, естествено с една дължина. Размера е бил еднакъв за плаката и снимката, лесно проявяване без необходимост от фотоувеличител. По голямата част са портретни снимки. Сега според повечето запознати в бранша Кодак е първата фирма създала Лайка формата и той е паснал най добре като размер за едрината на зърното тогава и качеството на вече увеличената снимка. Ползвал се е обектив с 50мм фокусно разстояние. След време всички фирми приемат този формат сега кръстен Пълен Формат. Всичко останало е т.н. кроп и какво от това. Има и Среден Формат ама не е половината ,а точно обратно 2х на Пълния. Да ама перспективата на единия е повече.Да ама не,50мм на единия и 1.5кроп е 35мм на другия формати. Има много илюстрации  и спорове.Може да се направи абсолютно еднакъв портрет и с двата формата. Особено ако матриците имат еднаква гъстота на пикселите,става и еднакво качество ,дълбочина и там каквото се сетите. 50мм е най близо до човешкото зрение, това не означава ,че 85 105 135мм не стават за портрети , дори са много добри. Марки умишлено не споменавам ,всеки сам си решава как и какво ще снима.

Неактивен detson

*
  • **
  • 19
  • Я да видим туй що все още работи
    • Профил
Re: Как да снимаме портрети?
« Отговор #2 -: Ноември 27, 2019, 02:52:59 14:52 »
За да направите добър портрет, е необходимо нещо повече от избор на подходящи технически параметри, фотоапарат ит.н. Помислете повече за фона, хоризонта на море минаващо през врата на снимания. Огледайте предварително за кошчета за боклук, някакви ,кучета, клони.В стая като се снима най често влиза в кадър телевизора с неговите си изображения, облегалка на стол.В заведение изберете стена без закачалки и други като бармана как налива бира и други. Преди да вдигнете апарата огледайте за презрамки на сутиен, остатъци от салфетка на подмишниците, размазано червило, при цял портрет ако щете и скъсан чорапогащник всичко се вижда после и няма връщане назад. Какъв портрет ще снимате- цял ,до кръста, до корема или само глава с раменете. Гледайте за отрязани китки ,лакти ,колене . Само глава е лесно, просто замъглявате фона - следва светлосилен обектив ,поне до бленда F2. Ами има много други неща, основното е да снимате и така да стигнете до вашия добър резултат ,това е най важно. Сега е лесно не са само 36кадъра и да чакаш проявяване, после на снимка резултата и минават 2-3 седмици. Успех ,друг път повече.

Неактивен detson

*
  • **
  • 19
  • Я да видим туй що все още работи
    • Профил
Re: Как да снимаме портрети?
« Отговор #3 -: Ноември 27, 2019, 09:30:20 21:30 »
Не съм добър портретист, е не че и друго мога. Светлината е основно от луната.

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 5245
    • Профил
Re: Как да снимаме портрети?
« Отговор #4 -: Ноември 29, 2019, 07:03:05 19:03 »
Аз снимам портрети с Канон 50мм/1.8 fantastic plastic и с още един 50мм пак Канон EF50/1.8 STM, който вече е с метален байонет и е със заоблени ламели на блендата.

Между двата трудно правя разлика, да не кажа, че пластмасовия на моменти изненадва. Само да не беше раздрънкан.

Няма да пропусна да отбележа, че ми го продадоха "чисто нов" от Фотосинтезис в Скай Сити Мол така раздрънкан. На около 20 кадъра, разбирай след една седмица познат фотограф го пипа и ме пита, защо съм купил на старо такъв евтин обектив. Ходих, обаждах им се, говорих с някакво важно човече, държаха се нелюбезно и некоректно и не ми го смениха, въпреки че беше на няма и месец. Купил съм тялото и обектива през няколко дни, тялото да е било на 100-200 кадъра, другия ми апарат е с лента, няма как аз да съм го раздрънкал. Не ми го смениха. Накрая казаха, че ще ми го приемат за ремонт, но ще ми го върнат същия. Не можело да ми го сменят. А той е толкова раздрънкан, че ако фокусираш на вертикална стена от далече снимката в ъглите е разфокусирана, защото вътре касетата с лещите виси няколко милиметра. - не ми отговаряйте на това, споменавам го винаги като стане дума за този обектив, защото съм им обещал. Случая е от 2013-14-та.

* * *

Бях се засилил да си купувам пак 50, но с бленда 1.4. Но в магазина ме разкандардисаха и вместо това ми продадоха 10-18 и по-хубавия 50/1.8.
10-18 е безценен за снимане на природа, водопади, забележителности, сгради и какво ли още не. И хора снима, в смисъл разбира се кой е на снимката.

Имам още:
- 18-55, който е китов, но не е лош. Като че ли цветовете му са малко по-бледи иначе е остър.
- 28-80, който е много стар, но е с ултразвуков мотор и снима доста аналогово и много приятно, снимките приличат на снимки на лента. Може би защото е купуван 1994-та заедно с един ЕОС-500 (известен още като EOS-Kiss). Тогава си спомням, че категорично отстъпваше на фиксирания 35мм стъклен обектив на предишния ми апарат Киев.
- 80-200 също пластмасов байонет, също от 1994-та. Прави много приятни снимки, включително портрети от разстояние. Има дълбочина и пак е пастелен и мек.

Още нещо: не трябва да се прекалява със светлосилата на обектива, нито един DSLR поне на Канон няма чувствителност под 100iso, което води до това, че дори в не много ясен есенен ден f1.8 преосветява кадъра много. Тъй че бленда 1.4 и надолу е неизползваема опция за повечето типични приложения на любителите - снимане на излети и екскурзии, които по правило се провеждат на открито. На закрито пак ще имате проблеми при портрети заради голямото фокусно разстояние, особено ако се изхвърлите с 85 мм.
Друг въпрос е ако инвестирате във потъмняващ филтър. Тоест такъв обектив без филтър не се купува, защото е неизползваем. Филтъра е добре да бъде и UV, защото снимките стават страхотни. (нямам, но съм снимал през слънчеви очила...DIY...)

С две думи нямам нито един кой знае какъв обектив. Мисля си понякога за фиксиран 85/1.2-1.4, но това са пари за турбо кит за 2JZ…

Тялото ми е EOS-100D (18МП), което като сензор отговаря на 5-7-8-10 годишните двуцифрени модели, например 40 и 60D, но е най-малкия DSLR и има тъч екран. Аз лично му намирам сериозни кусури, първо има доловим шум, второ не е много ясен, което може да е от обективите и трето така и не мога да го накарам да извади вярно бяло, съответно цветовете винаги са пренаситени все едно е снимано в ретро бардак. Не съм използвал и един тюториал за правене на бялото, така че сам съм си виновен. Понякога светлината се уцелва с някоя от стандартните настройки и стават супер снимки.

* * *

Ако се върнем на портретите, усещам, че 50 не е всичко, а е само минимума. Чел съм доста по въпроса, 85 и 135 са по-добри, особено при сериозното ограничение на 18 размазани и шумни мегапиксела. Теоретично по-късите обективи могат да се ползват от по-далеч и снимката да се изреже. На практика обаче кривината на лещата си е кривина на лещата, броя лещи, броя ламели на блендата и оптичното изправяне са много важни фактори за които трябва да се чуе изискуемият метален звук в касата на магазина.
В сравнение със сапунерки и телефони обаче, 50 мм, както и прилични обективи настроени на над 35 мм правят wow снимки, особено ако се постараеш половин минута с настройките.
В този ред на мисли, новият ми телефон Хуавей P30Lite, който не е нещо особено прави страхотни снимки, особено пейзажи и групови снимки. Цветове, острота и т.н. Евентуалната разлика в теоретичното качество се компенсира от удобството и от факта, че винаги си настройва бялото и цветовете като хората.

* * *

По отношение на марките. Напротив, посочвай марки и модели, освен ако нямаш лични причини да не го правиш.
Аз например не мога да установя какво прилично снимащо варио да си купя вече много време. Гледам с какво снимат фотографите и пак не мога да се ориентирам. Фотографите правят сериозно хубави снимки с обективи до 2.000 лева. Само да напипам какво да взема. Разбира се опцията на старо винаги я има.

* * *

Неактивен detson

*
  • **
  • 19
  • Я да видим туй що все още работи
    • Профил
Re: Как да снимаме портрети?
« Отговор #5 -: Декември 01, 2019, 09:20:13 21:20 »
Петдесятката е с най близък ъгъл на виждане с човешкото око. Само за това се приема е че е най добър обектив за портрети, а такиви се правят и с много други обективи. С всеки фотоапарат може да се направят добри снимки. Трябва да му се улучат настройките за които е правен. Малката е бленда е заради бокето или замазване на фона, да ама всеки си има избор за това как ще си направи снимката в случая портрет. Снощи бях на едно събиране и наоколо бяха само стъкла , никаква светкавица не може да се справи. И при тази ситуация трябва светлосилен обектив и високо исо.И първата групичка ги снимах срещу единствената стена и така другите по инерция сами си позираха там и нямаше драми. 100Д не е кой знае какво но поне може да се сменят обективите и да му се намери работния прозорец. Сега снимам с кропка и 35мм обектив. Вариото го махнах, не беше зле Тамрон16-55/2.8 ,но оставих само твърди 28 , 35 , 105 , 58 Хелиос ,135 . Най съм доволен от 35/2.4. Много универсален обектив много рядко го свалям идва ми даже малко тесен. Пробвах един Сигма много остър беше сега е на сина и е доволен и той има 35-ца но снима повече с вариото,за купони е супер. Най добре обектива да е МAКРО тогава е направен с по високо качество. Уважавам избора на всеки и така трябва да бъде когато човек иска да се научи пита и те така стават нещата. Всеки ден се учим.

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 5245
    • Профил
Re: Как да снимаме портрети?
« Отговор #6 -: Декември 01, 2019, 09:40:51 21:40 »
50 може да е със зрителния ъгъл на едно човешко око, обаче човека гледа с две очи. Трябва да направя справка, но човешкото зрение с две очи има ъгъл на относителна концентрация 70 градуса хоризонтално, а цялото зрително поле е почти 180°, помня нещо за 135 ефективно. Май беше 70° вертикално на 135° хоризонтално.
Еталона с който съм започнал и който по усет от целия ми следващ любителски опит е най-универсален 35мм във фул фрейм или 35 ММ лента. Това ще рече 22-24 ММ в кроп. Такъв и исках да си взема отначало. Има по 1000-1500 лева на Канон, но не съм убеден, че са най-добрите за цената си.

Това, че макро обективите са по-добри е ценна информация. Често ги ползват кожни лекари и учени за изследвания с електронен зум и там всеки пиксел е необходим. Не се бях сетил обаче.

Аз чаках много дълго да си взема DSLR и друг вероятно няма да си взема. Смятам, че до няколко години технологията с много сензори ще напреднеш още и ще направят софтуерно изправени 100 мегапикселови сапунерки с по 2-3-5 сензора. Може би дори с общ обектив.

Отделните сензори за цветова информация и монохромен за точен интензитет на светлината във всеки пиксел се използват в космическите телескопи и по-точно в Хабъл. Храбър има да кажем три прибора и всичките са комбинация от два или повече сензора използващи една и съща оптика, т.е. един обектив. Включително UV, Ir, гама, радио и т.н. гледащи през полу прозрачни огледала през самия телескоп.
Същата технология има в лазерите на CD/DVD/Blu-ray плеърите. Излъчения и отразения лъч минават през една леща вертикално, а долу източника и сензора са под 90°.
За малко да си взема Нокия 9 с 5-те камери, но се оказа, че без обработка снима по-зле от най-евтиното P-30 lite, което и си взех.

А пък за 18.1 Мп не си заслужават 1.500 лева за 24 мм обектив, колкото струва една Нокия 9 и колкото ще струва въпросното устройство, което ще завели DSLR-ите.

Неактивен detson

*
  • **
  • 19
  • Я да видим туй що все още работи
    • Профил
Re: Как да снимаме портрети?
« Отговор #7 -: Декември 03, 2019, 12:12:06 00:12 »
Всеки си харесва с какво да снима, на мен засега не ми харесват безогледалките. Пикселите също не ги броя. Имал съм Сигма 12Мп с три цвята по 4Мп ,нещо механиката се развали гаранционно и си купих Фуджи огледален и него го махнах. Сега съм с Пентакс К5,2S и Никон 7200 16 и 24 Мп. Старая се да не кропвам и така пикселите не ме ограничават. До 3600исо и на двата нямам проблеми.Снимам само РОУ формат и после  ги дооправям при нужда всички снимки ,с времето се свиква. Ползвам Линукс и затова работя с РОУтерапи Дарктейбъл УеФ роу и най вече Корел афтершот 2. За корекцииц на Жипег ползвам GIMP. 35мм на Пентакса и варио Сигма на Никона +35 и на Никона, другите твърди са за Пентакса, то и него го мъкна навсякъде без съображение за време температура запрашеност пясък и т.н. Никона е по нежна машина и се пази и то доста. Да технологиите вървят напред но не в обективите, другото не ми представлява интерес няма да правя плакати и според мен е за продажби. Предпочитам добър варио да успеят да измислят на сносни цени , а не софтуерно да се правят снимките. Хъбъл има оптики на Пентакс с най високо качество. На Рожен телескопите са оборудвани с оптики на Пентакс и матрица 24Мп на Пентакс с азотно охлаждане. Всичката медицинска апаратура е с оптики върхово качество останалото е софтуер. Е това си е според мен ,че фирмите ги интересува пазара а не мислят за нас .То затова и Канон нямат нищо ново то е старото с натруфени не необходими чудесии.Олимпус си работят с 4/3 матрица и не отстъпват с нищо дори са много добри и так далее, Все пак сме аудио форум пък и всеки си има правото да си дава парите за каквото намери добро за него.Лека вечер , важното е това което имаш да те кефи и доставя удоволствие. Харесват ми баладите на рок групите и като си пусна Бет на Кисс искам да чувам всички инструменти, или Фреди и Барселона накрая чинелите не да се мажат а да звънкат как си трябва и така всеки си избира сам, за всяко нещо. Ха сега извинявайте ако съм бил краен.Лека вечер.
Портретчето е направено  като има един чаршав вдясно да разсее слънцето иначе лицето щеше да изгори. Винаги трябва да се ползват всякакви подръчни средства.скорост 1/100 ,f6.3 ,iso200 , 35mm, приоритет на блендата.