Здравей Гост

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 6692
    • Профил
Как работи Грамофона
« -: Юни 25, 2011, 01:40:29 13:40 »
Как Работи Грамофона?



Например ето така: http://www.vinylrecorder.com/faq.html#stereo

Правилния отговор е: Грамофона не работи! Пояснение: Всички грамофони създавани някога от човечеството, служат само за едно нещо, да ни попречат в различна степен, да чуем точно какво е записано на плочата.
Грамофона служи за две неща, да върти плочата и да държи грамофонната доза в относително правилно положение с относително правилен натиск спрямо плочата.
Един от най-добрите грамофони е Техникс ЕсЕл 1200 Мк2 (Technics SL-1200 Mk2), той е толкова добър в не правенето на нищо и същевременно е по джоба на 90% от ентусиастите, че за повечето хора, това е последния грамофон, който си купуват.

Както навярно ви е направило впечатление, линка по-нагоре обяснява устройството на грамофонната плоча, а квинтесенцията, е че грамофонната плоча няма устройство. Тя има набраздявания, които иглата снема и през рамо движи индуктивен елемент, който възбужда друг индуктивен елемент (MM - moving magnet, още известни като moving iron) или сам се възбужда защото е в магнитно поле (MC - moving coil). Напрежението на така получения сигнал типично е между 2 и 8 миливолта. Този сигнал е с най-ниски честоти на -20 децибела и с най-високи на +20 децибела, затова има нужда да бъде коригиран с т.н. RIAA крива - вж. прикачената графика на РИАА корекцията.
Сигнала е записан по този начин по чисто практически и технически съображения, част от тях ще намерите в първия линк, а друга част тук: http://www.euronet.nl/~mgw/background/riaa/uk_riaa_background_1.html



Понеже както разбрахме, от грамофона излиза слаб (2 до 8 /типично 4,5/ миливолта) сигнал и с характеристика 20-20 съответно на -20 и +20 децибела, на вас ще ви е необходим грамофонен предусилвател, който да нанесе РИАА корекцията и да доведе нивото на сигнала до стандарта 1,5-1,8 волта, така че да можете да го подадете на крайното си стъпало. Грамофонните предусилватели се наричат още и фоно стейдж (phono stage) фоно преамп (phono preamp) или само фоно (phono).

Единствените измерими характеристики на грамофона са следните:
- Стабилност на скоростта на въртене;
- ниво на вибрациите в следствие на работата на мотора и лагеруването на диска за плочата;
- ниво на електронния шум уловен по индуктивен път от чувствителните звукоснимателни намотки в грамофонната доза - ако има такъв (повечето скапани белт драйв грамофончета с променливотокови мотори, които се синхронизират по честотата на електрическата мрежа и се пускат с копче от евтина нощна лампа имат такъв, отделно че и по първа точка за стабилна скорост се дънят много здраво)
- грешка при следене на браздата, варира от няколко минути до няколко градуса, образцов показател е 0,32-2,32 градуса, като типично грешката е най-голяма в най-външната бразда и най-малка в най-вътрешната бразда;
- лагеруваща система на рамото - много важна характеристика!!!
- собствен резонанс на рамото с дозодържача - трябва да е извън чуваемия обхват, типично е там и е около и под 8-10 херца, а понякога е и 1-2-3 херца; Безрезонансно рамо няма!
- Стабилност и виброустойчивост на корпуса;

Единствените съществени характеристики от всички изброени са нивото на предадените на дозата вибрации в следствие на работа, лагерите на рамото и стабилната скорост на въртене. Отчасти и грешката при следене, но тя е особеност на дизайна.
Като най-най-важната характеристика е мощният мотор! Защо? Ами защото иглата оказва различна съпротива на плочата според това, което е записано, тоест спирачния ефект варира според записаният сигнал, затова и слабите мотори с леки дискове за плочата не са в състояние да поддържат постоянна скорост, което води до гаден звук.

Грамофона е толкова готина система за възпроизвеждане на звук, че над определено ниво на качество всички тези характеристики стават толкова добри, че са напълно пренебрежими! Да не забравяме, че по закон божий, права плоча няма! Чисто нова, чисто стара, всяка плоча е крива! Освен това, всички плочи са мръсни. Чисти са само ако ги изчистим непосредствено преди прослушване и пак не е никаква гаранция!

Любопитен факт: в грамофона няма никаква електроника по пътя на сигнала, индуктивностите (бобинките), които снемат сигнала от движението на иглата в браздата на плочата, са директно свързани с изходните кабели, тоест грамофона, наистина е пасивно устройство по отношение на сигнала който възпроизвежда. Ако хората бяха роботи и можеха да контролират крайниците си перфектно, със същият успех музика щеше да може да се възпроизвежда с ръчен плеър, който работи като собственикът му влачи грамофонната доза с ръка по плочата...  ;)

Има две основни течения сред плочолюбците, белт драйв хейлъри и директ драйв фетишисти  :D Войната, кое е по-доброто задвижване, дали това е ремъчната предавка или диск за плочата на оста на мотора е безкрайна.



Моето мнение, е че ремъчната предавка (белт драйв-belt drive) има смисъл, само ако теглото на диска за грамофонната плоча е много голямо, защото иначе еластичността на ремъка започва да посредничи между съпротивата на иглата и подаваният въртящ момент от мотора. А както знаем всяка еластичност и всяка маса (инерцията на диска за плочата) могат да бъдат изразени като LC верига или иначе казано резонансен кръг  ;)
От друга страна има директ драйв грамофони при които статора на мотора е хванат към корпуса на грамофона, а ротора е направо самият диск за плочата, такъв е мотора на Техникс-1200, естествено без четки и с мисля бяха шест датчика на хол и 6 спусъка за следене на скоростта. (ся не съм готов да се обзаложа, дали са точно датчици на хол или релукторни сигналосниматели по електромагнитен път, двете системи са еквивалентни и датчиците изглеждат еднакво на външен вид)
Та директ драйв грамофоните могат да си позволят, практически да нямат механика и да имат една единствена подвижна част - диска на който се слага плочата! При техникса лагера е една единствена керамична съчма върху която стъпва стоманената ос на която се нанизва диска за плочата, радиално лагерува във високоточна омаслена втулка от предполагам фосфорен бронз, като и оста и втулката са с максимална степен на гладкост и твърдост.

С две думи, колкото по-малко ви работи грамофона и колкото повече ви работят грамофонната доза, плочата и грамофонния предусилвател, толкова по-добър звук ще имате!  ;)

Поздрави!

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 6692
    • Профил
Re:Как работи Грамофона
« Отговор #1 -: Юни 27, 2011, 01:09:43 01:09 »
Още за Грамофоните

Както вече разбрахме, за грамофона няма какво толкова да се каже.

За сметка на това, за дозите и иглите има много за разправяне.

Наскоро се сдобих с нова доза тип не употребявана втора ръка  :D от аудио оказиона Орка.
Новата ми доза е Пикъринг XV15/625E-H4 (Pickering XV15/625E-H4) и има следните технически данни:

Diamond Elliptical tip 7.6 x 17.8 - това е отчасти важно, но не чак толкова...
Output 4.4mv
Frequency range 10 to 25k
Tracking force .75 gram to 1.5 grams
Compliance 17 cu
Channel separation 35db
Load 47k 275pf
Mass 6.3g
Replacement stylus D625E
NB. all Pickering XV15 styli are interchangable

Сайт на производителя: http://www.pickeringuk.com/625E.html

Данните, които ви интересуват са в червено. Останалите данни и параметри не ви интересуват!

Ето още малко параметри, които не ви интересуват:
Цитат
Also features...
Full RF sheilding
Static discharge system
Solid metal case & mounting
Dynamic damping system
Dustamatic record cleaner

А не ви интересуват, защото всички грамофонни дози ги имат тези екстри.

Ето данните на дозата Стентън L720EE (Stanton L720EE) която имах до сега:

Stanton L720EE Tech Specifications
Elliptical StylusStylus Type: Elliptical 0.3 x 0.7 mil
Frequency Response: 10 to 17 kHz
Nominal Output @ 1kHz: 3.2mV
Channel Separation @ 1 kHz: 28dB
Channel Balance @ 1 kHz: within 2dB
Tracking Force: .75 to 1.5 grams
DC Resistance: 535 ohms nom.
Inductance: 400 mH
Cartridge Weight: 6.0 g
Tracking Ability: 80µ @ 3 grams
Recommended Load: 47k ohms and 275 pF
Replacement Stylus: D71EE
Сайт на производителя: http://www.stantondj.com/stanton-cartridges/l720ee.html

Причината да си купя доза по тоя апокрифен начин, е че от два месеца чакам да ми доставят "безценната" и трудна за намиране Stanton 681 EEE MK III, която има следните ТТ данни:
Цитат
Stanton 681 EEE MK IIIThe Stanton 681 EEE Mk III is the latest of the legendary 681 products. With the latest in low mass moving iron design, it gives accurate and clean reproduction of sound on any system. The precision response gives a bright clean sound legendary amongst audiophiles. The Stanton "Longhair" brush, super high polished diamond and low tracking force gives greatest record protection and longest tip life possible. Features:78 RPM Stylus InformationStanton has had requests in the past for information regarding the correct styli to use for playback of older records. In an effort to answer these types of questions, we have developed the following recommendations:33 and 45 RPM records:All Stanton cartridge and styli products can be used for playback of these records by using the standard 0.7 mil spherical, 0.4 x 0.7 mil or 0.3 x 0.7 mil elliptical styli supplied with the cartridge product.

Stanton 681 EEE MK III Tech Specifications
Special Elliptical Stylus
Stylus Type: Stereohedron elliptical 0.3 x 0.7
Frequency Response: 20 to 22 kHz
Nominal Output @ 1kHz: 2.5mV
Channel Separation @ 1 kHz: 35dB
Channel Balance @ 1 kHz: within 2dB
Tracking Force: .75 to 1.5 grams
DC Resistance: 1300 ohms nom.
Inductance: 930 mH
Cartridge Weight: 6.3 g
Tracking Ability: 80µ @ 3 grams
Recommended Load: 47k ohms and 275 pF
Dynamic Compliance @10Hz Horiz/Vert.: 25 Um/mN

Сайт на производителя: http://www.stantondj.com/stanton-cartridges/681eeemkiii.html

Та освен, че втасах от чакане, другите налични у нас дози са с някакви отвратителни характеристики! Като имате предвид, че първата ми доза Стентън струва около 60 лева и има данните, които съм дал по-нагоре, а на всичкото отгоре и звучи доста добре, как ви звучи да ви продават за 80-90-100 и нагоре, дози които имат по-лоши характеристики?!?

Пикъринга струва около 155 долара нов (аз го взех за 90 лева) и определено има по-добри характеристики, по-скъпия модел на Стентън, също има по-добри характеристики и струва около 150-160 лева от магазина... ако ви го доставят някога...
Ся, ако някой ми обясни каква сила би могла да ме накара за дам 100-150 или не дай боже 250 лева за доза с по-лоши характеристики от на стентъна ми за ~60 лева от магазина?!? Че били маркови? Е к'во като са маркови?!? Все тая! Аз в момента чакам и осем автомобилни свещи вече два месеца, щото са се свършили по света свещите и щото наще магазини са много чевръсти разбираш ли!
Другото годино на новата ми доза, е че идва в комплект с дозодържач и след като и настроиш правилното положение (не беше настроена), направо я слагаш на рамото без да развинтваш нищо. За не запознатите, грамофоните с универсално рамо имат бърза връзка към дозодържача и смяната на дозите ако са монтирани и настроени на дозодържачи, отнема няколко секунди и след това само остава да се настроят височината, натиска и антискейтинга.

Ако използвате за грамофонен предусилвател диджейски пулт, както правя аз, ще ви е все тая за изходното напрежение на дозата, защото с гейн контрола можете да настройвате нивото на сигнала в предусилвателната част на пулта, а отделно можете да настройвате и изходното ниво. Да не говорим, че като променяте натиска на дозата, се променя и силата на сигнала и трябва да си настройвате гейна и мейн волумето отново... освен това всяка плоча е записана с различно ниво... затова ако не сте вманиачени пефофи.... пардон! аудиофили, използвайте смело диджейски пултове вместо педофи... пфу! пардон! аудиофилски фоно предове без грам настройки и гаден звук! Аз използвам Белинджър VMX-100, струва около 160 лева и решава проблемите с грамофонния предусилвател генерално! Освен това можете да си включите и СД плеъра към него, ще се изненадате колко различни могат да са нивата на сигнала на отделните записи  ;) и че всъщност и те имат нужда да се коригират до поносими за преда на усилвателя нива, особено ако усилвателят ви е стар и е конструиран за по-слаби входни сигнали  ;)
На всичко отгоре презряния Беринджър има сингъл ендед (SE) стерео изходно стъпало за сигнала в чист клас А и доста читави операционни усилватели!

Прилагам снимки за онегледяване.
На една от снимките можете да видите иглата, която всъщност върши цялата работа, виждат се и рамото на което е сложена иглата, както и алуминиевата тръбичка в която се намира подвижното желязо (магнит), което възбужда намотките на дозата.

немо

*
Re:Как работи Грамофона
« Отговор #2 -: Август 31, 2011, 12:12:50 00:12 »
Т'ва за грамофоните е готино(аз си пазя стария  ;) ),ама в днешно време можеш ли да си купиш винил(плоча по старому)....?Нова,не от оказион...?

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 6692
    • Профил
Re:Как работи Грамофона
« Отговор #3 -: Август 31, 2011, 12:38:20 00:38 »
Да, при това всичко. Има нови издания на всичко от Металика и Гънс енд Роузис през Пинк Флойд, Дайър Стрейтс, Хърби Ханкок, Джими Хендрикс, Ерик Клептън и т.н.

От 2000-та година насам, издаването на нови плочи расте с по 200% на година и продължава! В софия има Две места, които знам, едното е Дюкян Меломан, а другото е в една от последните преки на Стамболийски преди Света Неделя в ляво ама му забравих името.

Купувай доза или игла, две-три нови плочи и почвай да действаш  ;D

немо

*
Re:Как работи Грамофона
« Отговор #4 -: Август 31, 2011, 08:58:16 20:58 »
Я кажи сега как се правят плочите?
Помня преди време(доста време) четох в едно списание(Наука и техника за младежта?),че била излязла някаква нова технология за производство на матрицата,от която се правят плочите(по спомен DMM-директ метал мастеринг).....ти чувал ли си такова нещо или моите смътни спомени ме лъжат.....?

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 6692
    • Профил
Re:Как работи Грамофона
« Отговор #5 -: Август 31, 2011, 11:20:58 23:20 »
Я кажи сега как се правят плочите?
Помня преди време(доста време) четох в едно списание(Наука и техника за младежта?),че била излязла някаква нова технология за производство на матрицата,от която се правят плочите(по спомен DMM-директ метал мастеринг).....ти чувал ли си такова нещо или моите смътни спомени ме лъжат.....?

Е що пък аз? Ако споделиш спомените си с чичо гугъл, може да успееш да изкопчиш нещо...
И ако това се случи, да го споделиш с нас.  ;)

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 6692
    • Профил
Re:Как работи Грамофона
« Отговор #7 -: Ноември 02, 2011, 10:27:30 22:27 »


Аудио Техника АТ 120Е        
Audio-Technica AT120E

Ето данните на тази грамофонна доза,
Внимание: Данните на сайта: http://eu.audio-technica.com/en/products/product.asp?catID=6&subID=42&prodID=2843
и в упътването към дозата се различават, в ляво с нормален шрифт са данните от упътването
на дозата, а в дясно в скоби са данните от сайта, където данните в скобите са в червено,
означава, че има разлика между сайта и упътването.




Frequency Response (Hz) :..........................15-25,000 - (15-25,000)

Output Voltage (mV at 1 kHz, 5 cm/sec) :....5.0 - (5.0)

Channel Seperation (dB at 1 kHz) :...............29 -  (25/20 - (dB at 1 kHz/10 kHz)) - (смятам, че трябва да се приемат 29 дб)

Channel Balance (dB, 1 kHz) :......................1.0 - (1.0)

Tracking Force (g) :....................................1.0-1.8 (1.4 optrmal) - (1.0-1.8 (1.4 optrmal))

Tracking Ability (microns) - (тези данни отсъстват от публикуваните на сайта характеристики)
at center value VTF :...................................70
at upper value VTF :....................................80

Load Impedance (kΩ) :................................47 - (47)

Recommended Load Capacitance (pF) :..........100-200 - (тези данни отсъстват от сайта)

Stylus :.....................................................0.3 x 0.7 mil Nude Eliptical Stylus - (Stylus Shape: 0.3 x 0.7 mil elliptical)

Vertical Tracking Angle :...............................20˚ - (отсъства от сайта)

Dimensions (mm) :......................................L 17.3 x W 16.0 x H 28.0 - (размерите отсъстват от сайта, но нещо не ми се връзват)

Weight (g) :...............................................6.5

Stylus Construction :...................................Nude round shank - (отсъства от упътването)

Replacement Stylus :...................................ATN120E - (ATN120E)

Cantilever :................................................Alloy tube - (отсъства от упътването)

Mount :.....................................................Half-inch - (отсъства от упътването)




Звука е много фин и ненатрапчив, ниските са ясни и добре автикулирани, а високите имат детайли и също са чисти и ясни. Дозата има балансиран звук, няма предпочитания към определени честоти и е много приятна. Докато Пикъринга и Стентъна имат собствен почерк. Странното е че не мога да кажа, коя е най-добра. Тоест мога, Аудио Техника е най-добрата, звука е такъв, че няма какво да му се описва, който е ходил на концерт на симфоничен оркестър в хубава зала, знае че там има музика и емоции, няма дандания, всичко е балансирано и ясно, звука минава покрай теб и всичко е реално. На такова нещо няма какво да му опишеш. Стентъна има силен бас и остри и леко груби високи, Пикъринга има по-добри високи и е по-добър от Стентън във същата посока в която Аудио Техника е по-добра от двете.
AT120E идва в готина кутийка в комплект с отвертчица и четчица за иглата.
Преди да я монтирате, прочетете упътването! Препоръчват да свалите иглата от дозата докато я монтирате на дозодържача на грЪмофона за да не я счупите!
На снимките обърнете внимание на двете магнитчета, които са прикрепени към рамото на иглата и на двете двойки магнитоводи, които снемат сигнала от магнитчетата. дозата има предпазно капаче. При настройване на натиска, трябва да е вдигнато в отворено положение, защото положението му променя центъра на тежестта на дозата.
Единствения недостатък, е че дадените данни за размерите са малко невнятни и поради това височината на рамото трябва да се прави на око. - грамофона Техникс 1200 има упътване в което е посочено на каква височина трябва да бъде настроена основата на рамото за да бъде хоризонтално в работно положение според височината на дозата в милиметри.

По начало за човек слушал цял живот компакт дискове, слушането на грамофон е напълно ново изживяване, изведнъж става ясно, че кусурите на звука са идвали от записа, чуваш свестен бас, силен и ясен, високите са човешки, абе много е приятно, опитайте и вие!

Ако трябва да дам съвет ще ми е много трудно, но той би изглеждал примерно така:
- За тези, които много се чудят или са нови с грамофоните, Стентън! Вземайте стентъна и започвайте да слушате и продължавайте да се чудите. Няма да сбъркате!
- За тези, които искат нещо различно, Пикъринг. Нямат добра слава, аудиофилите ги подценяват, носят се легенди как навремето около 1990-та година, известен аудио деец ги раздавал за по 5-10 лева и искал да се оттърве. Всъщност дозата си е много хубава и се намират втора ръка не употребявани за много прилични пари, примелно моята я взех за 90 лева, което за такава доза е супер! Ако ви липсва различен звук в колекцията от дози, също си я купете, интересна е и свири без забележки.
- Който иска да знае, че има доза която се докосва до абсолютния клас, без прекалени претенции, но и достатъчно скъпа (160-200 долара в чужбина) за около 270 лева от Динакорд, да взема аудиотехниката. Аз от как имам грамофон искам такава или Стентън 681. Стентън не заредиха, но докараха Аудио-Техника.

Искам да похваля Динакорд. По начало в Пенкилерхваленето на търговци и професионалисти се заобикаля, обаче в случая наистина си заслужава. Въпреки че са ориентирани към професионална и музикантска техника, Хай-Фи-то им е много присърце, обръщат ти внимание, обясняват, даже ми монтираха първата доза. От тях са ми грамофона, дозата Стентън, дозата Аудио Техника, 3 чифта колони, диджейския пулт, еквилайзера и разни други работи и винаги съм бил много доволен от обслужването и отзивчивостта им.

Прилагам снимки.

Поздрави!

немо

*
Re:Как работи Грамофона
« Отговор #8 -: Април 28, 2014, 09:56:46 21:56 »
Вчера в прилив на ентусиазъм извадих Унитрата  ;D Пускам 1,2-ра,3-та плоча,ужас,много кофти звук,иглата прескача,смених дозата,все тая.....докато се сетя,че тоя грамофон има настройки  :-[ Нагласих тежестта на дозата и работата заспа.Бях забравил какъв кеф е грамофона,но си припомних....със Щурците и Владимир Висоцки  ;D
Обаче! Това нещо антискейтинга се регулирало с гладка плоча!?! Добре,ами гладка плоча от къде?
И другото,което така и не го измислих->антискейтинга тика рамото навън,а на 1-во четене рамото би трябвало да се натиска навън поради центробежнз сила.Да,ама не!Рамото се натиска навътре (към центъра).Що така?

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 6692
    • Профил
Re:Как работи Грамофона
« Отговор #9 -: Април 28, 2014, 11:25:01 23:25 »
И аз не знам, но е така.
Използвам тъп компактдиск с лош запис, пак е гладко и се настройва съвсем успешно.

Кефа е голям, баса е много по-добър и въобще всички звуци са по-хубави.
Защо така не знам, обаче факт!

Дай снимки, да видим :) Има нови плочи колкото искаш, има и на старо не ползвани или идеални!

Поздравления!

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 6692
    • Профил
Re: Как работи Грамофона
« Отговор #10 -: Август 20, 2017, 12:55:27 00:55 »
Най-после му намерих масло. Според книжката, на 2.000 часа Техникс 1200 има нужда от една капка масло. Имаше масло Техникс в Динакорд. Обаче, аз си купих грамофона няколко месеца преди цунамито в Япония и Фукушима. Един от пострадалите заводи беше този на Техникс/Мицубиши. И така останах без масло.

Сега си купих на майтап финно машинно масло от което смятам да му капна, има публикувани много подробни характеристики, което ми харесва. Има и нормален за условията вискозитет. Като е минерално ще го сменям по-често и готово. Ето тема с пълната информация за маслото и снимки: Финно машинно масло САЕ 2.5W-12
Re: Как работи Грамофона
« Отговор #11 -: Декември 10, 2017, 12:29:24 12:29 »
Пускам линк към новата тема: http://penkiller.com/index.php/topic,1980.0.html
« Последна редакция: Декември 11, 2017, 07:41:17 19:41 от naki4a »

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 6692
    • Профил
Re: Как работи Грамофона
« Отговор #13 -: Декември 26, 2017, 02:51:33 14:51 »
Данните за товарния капацитет за дозата Аудиотехника.
Съвременните дози са за 47 килоома товарно съпротивление. Обаче има и товарен капацитет. На предусилвателя Ямаха C85 имам избор между 220 и 330 pF.
Дозата се оказа за между 100 и 200.
Освен това била бюджетна... За почти 300 лева и бюджетна?! Тези не познават парите.
Разработването пък било поне 50-60 часа.

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 6692
    • Профил
Re: Как работи Грамофона
« Отговор #14 -: Октомври 10, 2018, 09:54:04 21:54 »
Има нова серия Техникс 1200, която е много подобрена, само капака е същия. Управлението, мотора, диска, изолацията и рамото са нови и по-добри.
https://thevinylfactory.com/features/technics-sl-1200-interview-price/

Междувременно, все още се продават нови от старите Техникс 1200 на цени около 1.500-1.700 лева или около 1.000 долара.