Здравей Гост

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 5726
    • Профил
Напоследък започнах да осъзнавам, че такова нещо като идеален компонент няма! Има добри, отлични и възхитителни комбинации от добри и най-важното - използваеми компоненти.

Факта, че държим в ръцете си един добър и използваем компонент, това все още не е гаранция, че няма да претърпим зловещо аудио крушение  :biggrin: Напротив! Даже е добра предпоставка да не постигнем нищо, да си развалим слуха, да си затормозим нервната система и в крайна сметка да изпаднем в депресия съпроводена от главоболие.

В природата нищо не е напразно! Много хора си мислят, че високата чувствителност е дар от бога за любителите на лампови усилватели... това до някъде е вярно, но само до някъде...  ;)

До този момент не съм срещал нито една статия в български форум по темата, която сега ще засегна!!! - Нито ЕДНА! - това значи че тази е първата!

По света хората използват такива филтри редовно и практически няма скъпа еднолетнова фулрейндж система с претенции без подобен род корекция! Просто максималните шест децибела усилване на баса от каквото и да било акустично оформление не стигат до никъде и няма нищо срамно да се използват очевидни и прости решения на проблемите на широколентовите говорители...

Схемата и принципа са елементарни и ще се радвам на въпроси, предложения и дискусия за други видове пасивни филтри за широколентови системи!

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 5726
    • Профил
Тази тема: http://penkiller.com/index.php/topic,206.0.html - Управляем BSC - Continuous Correction Midrange е естествено продължение на настоящата тема.

Когато индуктивността в схемата от първото мнение е заместена от трансформатор с управляема индуктивност на първичната намотка, посредством товара на вторичната намотка, прехвърлящият резистор може да бъде избегнат и вместо него може да има само прехвърлящ кондензатор.

Кондензатора в случая ще служи за задаване на нивото на високите и може да бъде пуснат през резистор или потенциометър, така ще получим възможност да управляваме нивото на високите.

Отделно от това вторичната намотка може да бъде натоварена с резистор и допълнителна честотно зависима верига (кондензатор и резистор или кондензатор, резистор и индуктивност последователно и в двата случая) посредством която ще можем да управляваме и нивото на средните честоти.

В продължаващата борба за по-добър и верен звук сме се насочили и към изпробване на процеса "Инейбъл" (Enable), ето я и темата: http://penkiller.com/index.php/topic,238.new.html#new

Както Компенсиращите филтри за широколентови говорители, така и Управляемия BSC (Continuous Correction Midrange), така и Enabl са еднакво приложими както за широколентови високоговорители, така и за многолентови озвучителни тела.
Едно озвучително тяло с две или повече ленти всъщност е широколентов източник на звук, тоест BSC и всичките му деривати, както и Enabl са приложими и за него.

Поздрави!

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 5726
    • Профил
Re:Компенсиращи Филтри за Широколентови Високоговорители
« Отговор #2 -: Декември 05, 2011, 10:53:44 22:53 »
Ето симулации на работата на компенсиращата верига.

Забележете, че за товар съм използвал индуктивност 0.1 мх с правотоково съпротивление 7,2 ома, това се доближава до параметрите на доста широколентови високоговорители, като например много модели на Фостекс, Аудио Нирвана и дори ВК 12350 на Благоевград. Измервания на ВК 12350 в Пенкилер: http://penkiller.com/index.php/topic,471.0.html

- В стъпка едно се вижда, че добавянето на последователен резистор пред говорителя, води до спадане на цялото ниво с около 6 децибела;
- В стъпка две прехвърляме високочестотните сигнали с кондензатор, а нискочестотните с бобина (индуктивност). Резултата се вижда на насложената графика. В червено е новата крива на подавания електрически сигнал, той е повдигнат с 6 децибела в ниските и с около 3 децибела във високите.
Повдигането в ниските може да се управлява с правотоковото съпротивление на прехвърлящата индуктивност, а дълбочината на корекцията със стойността на резистора.
С по-голяма дълбочина и съществено правотоково съпротивление на индуктивността, може да се постигне симетрично компенсиране за високите и ниските честоти.

Естествено изглаждането на завала към ниските и завала към високите си има цена, общата чувствителност на системата спада... но това не е никакъв проблем за тези от нас, които използваме транзисторни усилватели  ;) да му мислят лампаджийте!

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 5726
    • Профил
Тази тема практически продължава тук: http://penkiller.com/index.php/topic,2738.msg20325.html#msg20325 - управлуние на тока от противо е.д.н. в мнението от линка съм показал как работи корекция при условия: реален усилвател с напреженова ООВ и реален електрически T/S еквивалент на говорител.
За желаещите да видят резултата в омове: http://penkiller.com/index.php/topic,2765.0.html - как да симулираме импеданс на филтри, същият пример от предишния линк с корекцията, но е въведена простата формула и са направени настройките за да се изобрази ИЧХ в омове.

За мен по-интуитивно е да разглеждам симулациите в логаритмична скала в децибели, защото 3 децибела са двоен ток, съответно двойно субективно звуково налягане.

ИЧХ се транслира в АЧХ като гледате реалното измерване на говорителя. + 3дб в ИЧХ е + 3дб в АЧХ, затова ги гледам в децибели.

Дълго време се смяташе, че BSC подобрява звука на озвучителните тела и в частност на широколентовите системи само заради около + 6 дб бас компенсиращ повдигането от лицевият панел. Като прочетете темите от двата линка по-нагоре ще Ви стане ясно, че подобрението може да има нещо общо и с дампинг фактора, особено ако корекциите и еквализациите се реализират само с последователни елементи и се избегнат паралелни елементи свързани направо към говорителя.