Здравей Гост

Последни публикации

Страници: [1] 2 3 ... 10
1
Ски Алпийски Дисциплини / Цилертал от очарование до разочарование
« Последна публикация от Toshko - Април 20, 2025, 10:25:33 22:25 »
Цилертал от очарование до разочарование
Цилертал е долина дълга малко над 40 км и се простира от тунела преди Фюген в началото откъм магистралата за Инсбрук до Хинтертукс, където са лифтовете за глетчера 3.250 м.
До там се ходи от Люлин направо и преди Инсбрук в ляво.
Люлин-Белград-Загреб-Любляна-Караванкен-Филах-Залцбург-Сицбюел и преди Инсбрук в ляво. Това е единия вариант, другия е доста живописен през планините.
Попаднах там за първи път преди 15-тина години, когато австрийската провинция още си беше австрийска провинция, супер жива, чиста, нова и прекрасна.
От Фюген надолу са наредени ски зони свързани една с друга или направо през планината ХохФюген-ХохЦилертал, или с теснолинейка Фюген до Майерхофен (24 км) и всичко помежду.
Цилертал арена е нещо огромно и даже стига до съседната долина.
Зоната Пенкен и зоната Егалм предлагат невероятни спускания и разбира се глетчера Хинтертукс.
Общо 680 км писти, черни, червени, сини, прекрасни, дълги.
Долината е зелена с огромни барове.
Е, ... беше зелена, сега е осеяна с изсъхнали борове, сечища и кочина от изрязана мъртва и болна гора.
Корояд.
Не знам дали е бистришки или някакъв друг.
Зимите топли, не става студено да умре гадината.
Горите стари... и частни, всеки сам се оправя... и си преценя...
Нямало единна стратегия за борба с корояда.

Виж. на англ. в Гугъл: bark beetle in the Alps. Демек корояд в Алпите.
От Доломитите до Южна Германия всичко било изпоскано!
Бяхме там януари до сега мълчах да не пиша за да се постарая да бъда обективен
Това да изпуснеш Алпите да се обезлесят е епично безобразие! Над 50% от дърветата са мъртви или болни, т.е. до няколко години това ще бъдат 100%.

Явно затова австрийският селямдор е малко поизнервеничък.
Разкрещя ми се в апарт хотел на пъпа на Майерхофен на 50 метра от Пенкенбана, дали искам 2.000 евро глоба за дето щяла да дойде пожарна, а нямало пожар... Щото неговият тостер се запали. Не си го носим от София.
Ще ме глобят ако наистина не му се запали пердето, а и също ако съм глухоням и припаднал, щото да не напиша, че тостера не е мой. Т.е. него ще го глобят. Даже не ни попита добре ли сме, направо ни овика. Апарт хотел Едерфелд. Иначе не е лошо, локацията е топ и има паркинг.

Това както и да е, но съхнещата гора в цялата долина е трагедия.
Дето буквално каза, че не й е харесало заради кафявите дръвчета. Ние сме сериозно запалени градинари с над 30 засадени дървета само през последната няма и година.
Цените нещо са мръднали.

Като вали сняг не пипат пистите, което е свинщина, отиваш сутринта на бабуни покрити с мек сняг... Разхлабване на кръстни връзка - безплатна услуга. Аз се оправям, обаче жените и децата се обиждат.

Нещо са станали нелюбезни.
Говорят ми на немски, аз на тях на английски, те на мен на немски, аз на тях на английски. Аз немски не знам, но и не съм рецепционист или продавач. Като става дума за плащане.
12 - twelve - питам аз, zwölf - отговаря на и се хили ехидно. Туелв ли ма, уточнявам аз, тя повтаря zwölf ама без да кима или да каже ja-ja... И така няколко пъти, наглярка! Това се повтори не само при връщането на хавлиите в селската баня, но и на други места и при други обстоятелства.
Селската баня е малко по-малка от НДК...
Ниво както винаги държат ресторантите и баровете по пистите.
Нещо обаче се случва в тази държава, защото това не е същата Австрия. Озлобили са се против чужденците. Все едно съм им занесъл корояди по джобовете си.

Навремето в долината имаше един мигрант негър/чернокож и аз го гледам подозрително как бета колички по паркинга на супера докато чакам в колата.
Буден австрийски гражданин ме видя и ми каза да не викам полиция и да не се тревожа, че това е мигрантът в долината и е трудоустроен да оправя пазарските колички. - това време от преди 5-6-8 години е отминало. Както и времето от преди 15 години.

Бе и по-рано сме имали инцидент.
2014-та примерно или 2015-та ни заключиха ските на тръгване...
Що ли?
Щото имало мазно по решетката във фурната.
Хютена имаше черно на бяло изискване за "basic cleaning", които и направихме, прахосмукачка, подреждане, изхвърляне на боклук, забхрсахме и изтъркахме печката.

Почна се като в хитър Петър, Лафонтен или Езоп, семантика че basic значело из основи и да мяза на ново и неръкотворно.
Още тогава трябваше да ми светне червената лампа.

Обаче тогава хранех еленчета от ръка от терасата, насреща гледахме ручейче и след него патета и друг питомен дивеч.
Също тогава още беше старата кръчма в пощенския хотел в Майерхофен, където ухилена едрогърда сервитьорка носеше по 4-5 литровки в ръка. Водил съм жена ми там много пъти и като годеница и като вече жена.

По-важното: всички бяха услужливи и приветливи.
Сега сигурно такива са над 50%, но има някакъв бъг в системата, прекалено много киселяци и проклетници се манифестираха пред нас.

Тази година Пампорово със спане в Манастира при леля Райна ни остави много по-доволни и като ски, обработване на пистите, настаняване и любезност.
Т.е. проблема не е в нас, да са ни поникнали рога или да сме станали грозни.
Обикновено като ходим в чужбина сме по-доволни и ни е относително по-евтино или направо по-евтино, а сервиза е за чудо и приказ.

Какво се изненадвам от хора, които са уморили боровете в Алпите всъщност?! И не правят достатъчно да спасят останалите!
2
DIY (Направи си Сам) / Re: Уравнение с 1 (китайско) неизвестно...
« Последна публикация от Taricate - Април 19, 2025, 09:10:56 21:10 »
Недей, купи си истински говорители!
Ами... явно наистина не е трябвало да се занимавам с тях. В магазина останал само един  ;D.
Остава варианта с 10инчовите след празниците...
3
DIY (Направи си Сам) / Re: Уравнение с 1 (китайско) неизвестно...
« Последна публикация от Toshko - Април 17, 2025, 09:49:23 21:49 »
Недей, купи си истински говорители!
4
DIY (Направи си Сам) / Re: Уравнение с 1 (китайско) неизвестно...
« Последна публикация от Taricate - Април 15, 2025, 07:11:33 19:11 »
Хм, прочел си ми мислите...  8)
Първоначалната идея ми беше СЧ да  е най-отгоре, а ВЧ ще се наглася при симулация (и слух, накрая). Също така първоначалната идея ми беше за разделяне на 3 октави : 500 - 4000Хц. И оттам започнах търсенето.
Реших да ги взема тия китайчета... пък каквото излезе. В петък съм там и ще ги купя. Високочестотен трудно ще намеря под 89-90дБ, но ще се атенюират впоследствие.
Другата идея ми беше (затова и съм писал "3 или 3.5 ленти) да използвам евтин бас, отрязан самостоятелно до към 100-130хц, евентуално още един мидбас до към 500-600хц + наличните BBK и сега търся подходящ ВЧ.
Силно ме съмнява моите BBK да са АлНиКо, но може и да си прав. Ще ги снимам скоро като започна "сглобката".
Благодаря за насоките !
5
DIY (Направи си Сам) / Re: Уравнение с 1 (китайско) неизвестно...
« Последна публикация от Toshko - Април 15, 2025, 01:28:12 13:28 »
220 лева са нищо, с течение на времето ще прежалиш много повече... без никаква ирония.
Разгледал ли си експроджект, там също има евтини говорители.

СЧ имаш, това А май значи Алнико. 8 ома се филтрират доста добре с 22 мф и затихването паза на -6 на 500, където им е и резонанса от затвореното шаси, та реално стават на 450-400 на -3 или -6.
Отгоре свирят не до 4 а по до към 5 килохерца.
Няма да бързаш, всичко ще тестваш и ще прослушваш.
ВЧ ще го пуснеш през трети ред, поне на него му намери импедансната крива.

НЧ защо не разгледаш тук: https://exproject-bg.com/bg/govoriteli/subbas/?order=product.price.asc
Размерите на кутията, които си определил ми звучат повече като за 8 инча говорител.
При избор между 8-ца, която да свири ниско в под 100 литра и каква да е 12-ка, която да мъча в същия обем без замисляне вземам 8-цата!
Или десетката: https://exproject-bg.com/bg/govoriteli/subbas/sb-acoustics-sb26sfcl38-4-paper.html
Да не кажа, че и аз бих си купил такива!

Сега идваме до кутията. Ти може да си решил какви да са размерите, обаче ти нямаш право да решаваш!
Категорично за да се спестят стотици левове от части за филтри, както и много разочарования, ширината на кутията се съобразява с първата разделителна честота, която зависи от СЧ говорител, който в случая се нацелва на -6 на 500 херца за да му се изглази резонансния пик, а реално най-високо (т.е. по-тясна кутия) може да се отреже на 500, примерно там да му дойде -12, т.е. да е -6 на 1.000 херца .... солен сплит (-6 със стръмност 6дб/окт, защото е първи ред) на 1.000 за 4 ома е 28мФ, значи истината е между 28 и 44 мФ.

Така, 500 херца е дължина на вълната от 66см, 1/2-ра е 33, обаче да видим какво дава 33 см широк еднометров бафъл без ОБ...
Ти знаеш ли че може и да се получи, но СЧ трябва да е най-отгоре, а ВЧ под него! Тамън ВЧ ще е малко по-закъснен от филтъра да е по-напред.

Така, избираш някакъв НЧ, който по възможност дава брутален анехоичен бас. 30 на -3 е бече слабо. Гониш 30 на 0 с отчитане на фазоинвертора, катоп од Ф75 не е фазоинвертор...
Резонанси Fs над 30 херца не признаваме.
По-тежък говорител по-добре.
Така, като направиш вчичко това и отрежеш баса отгоре, средата и ВЧ отдолу, ги провесваш от нещо и почваш да ги буташ напред-назад. Тук гоним само фазата да се сглоби. Как ще познаеш ли? като се сглоби оркестъра се строява като батальона пред теб и ти влиза в главата, започва да плува виртуално във въздуха между колоните.
Като установиш взаимните положения на говорителите вече проектираш горната част на лицето на кутията. Ама ти казвам, че със среда 500-5000 тя ще е отгоре, вече зависи на каква дълбочина.

Натъманихме СЧ така че да свири изцяло в дифракционното плато. За да свири като ниво колкото НЧ трябва да му мафнем едни 6-7 дб ако по начало са им били равни чувствителностите. понеже СЧ и ВЧ са изцяло в дифракционното плато правим това с един прост резистор равен на импеданса на говорителя. Ако е след филтъра променяме стойностите на филтъра. Т.е. правим го както ни е удобно и каквито части имаме. След филтъра добавянето на резистивен елемент е много полезно, защото това е постоянен компонент в импеданса, който не се променя. Евентуално и една индуктивност малко да приглуши високите на СЧ, още по-добре, свирнята ще е фантастична.
Същото се отнася за атенюацията на ВЧ.

Неудобството, е че предварително трябва да прогнозираш колко атенюация грубо ти трябва и да я приложиш за да ти е точен филтъра, а след това донастройката с малки стойности преди филтъра.

И вече като имаш филтри, правиш разположение по дълбочина, после кутия, донастройка на атенюацията и сядаш да слушаш.

Общо взето е това! НЧ, който ти посочих е порядъчно линеен и с прилична импедансна крива да може да се филтрира на 400-500 херца.
6
DIY (Направи си Сам) / Уравнение с 1 (китайско) неизвестно...
« Последна публикация от Taricate - Април 12, 2025, 01:01:04 01:01 »
Здравейте !
Доста време не е пускана тема за направа на DYI тонколони, затова реших и аз да направя мой проект. Ще почна малко разбъркано, като моля за мнения относно няколко аспекта по проекта: "3(3.5) лентови тонколони за голям гараж "
Реших, че е време и аз да си направя собствени колони, поради  тоталното разочарование от купените такива - няма да споменавам, марки и модели, за да не стават спорове...
Идеята ми е да си направя сам кутиите, понеже разполагам с хубав материал , достатъчно инструменти и , да кажем, добро боравене с материала (супер брезов шперплат 21мм - български ТОП качество + маслинови плоскости и доста ЛПДЧ и MDF).
Понеже музиката ми е вече мания от доста години, като притежавам колекция от над 6000 дискове музика, над 1000 плочи и над 9000 (няма грешка) касети + 3-4 усилвателя, 3 грамофона , 6 ДЕКА, и няколко CD плеъра - реших, че е време да си имам и собствени колони. Жената ми разписа одобрението  ;) и съм готов да сглобя нещо прилично за гаража, и ако има успех, ще направя и по-сериозен проект за вкъщи.
Засега съм се спрял на вариант за класически 3-лентови колони В/Ш/Д 100/32/36. За целта ще ползвам ЛПДЧ 18 мм. Ако темата тръгне - ще пиша повече подробности + снимки за напредъка.

Сега имам нужда от помощ! Няма да се спирам на подробности , но казвам директно, че разполагам с чифт ВВК13100-Б4/A от преди 20 години, които са в оригинални неразопаковани кутии и съхраняване на перфектно място + SB Acoustics SB26 5ома. Имам нужда от нискочестотни - спрях се на 12 инча. В последствие ще реша дали да е затворен обем или бас-рефлекс. Пак повтарям - този проект ще е ПРОБЕН, затова и не подхождам прекалено "педантично и системно" към него и НЕ ИСКАМ да отделям голям бюджет за него.

Спрях се на едни нискочестотни баси 12 инча , откровени китайчета с някакви параметри и моля за мнение дали си заслужава предвид тестовия характер на проекта.
Ето ги "параметрите" им - доколкото може да се вярва:
Нискочестотен говорител 12"/300mm.
-Импеданс 8ohm.
-Честотна лента 36-3000 Hz
-Чувствителност 89 dB
-Мощност 220W RMS/400W MAX.
-Vas: 170 l
-Qes: 1,02
-Qms: 4,04
-Qts: 0,8
-L: 1,5 mH
-Sd: 520 qcm
-Re: 7,1 Ohm
-Fs: 33 Hz
-Cs: 0,45 mm/N
-Ms: 60 g
Видях ги на живо в един магазин, с хартиена мембрана са , доста добре на "пипане" и учудващо прилично качество на изработка на целия говорител ! Струват 109.99 лв/бр. - принципно нямаше да отделям толкоз пари засега, но нещо провокира , все пак да споделя с Вас, дали си струват изобщо. На кутията нищо не пише, както и на самия говорител, освен номер, имапеданс и ватовете - тежи около 4.5 до 5 кг. В магазина, естествено,  нямат никаква идея какво производство са, но с точност 99.99% са китайски. Идеята ми е дали да прежаля тия 220 лв. и да ги взема ? Знам, че не мога да очаквам чудеса, но няма ли да мога да сглобя прилични кутии , в които все пак да свирнат  ::) Явно ще изравнявам импедансите + LPad , за да стане 8 ома, но искам просто да звучат добре в гаража, който е голям и висок - към 50 кв.м(9.4х4.8)е / 4.2 височина. Няма да се използва за дискотека, но държа да има прилично качество.
Засега почвам с чертежите и ако тези 12инчови баси си заслужават - ще ги правя по тях. Готов съм на всякакви коментари, критика и съвети. В последствие ще смятаме филтри, сигнали , разположение  и т.н.
7
DIY (Направи си Сам) / Re: Четирилентови тонколони
« Последна публикация от Toshko - Април 03, 2025, 10:08:01 22:08 »
Ползвал съм и тополов.
Има и буков.
Бук 18мм ще свърши перфектна работа, както и евкалипт.
Не забравяй за оребриш с чамови летви и лепипо.

Вата всякаква, даже и пяна и не тъкан рециклиран текстил.
8
Общ Аудио Раздел / Re: Прозрение за ВКН на Благоевград
« Последна публикация от Toshko - Април 03, 2025, 10:06:31 22:06 »
Виждали сме всичко.
Писанчо би ял от купичката си дори ако на нея пишеше говежди тор...
Не искат кутия, леки, меки, голям Vas, поглъщащо окачване, умерено немощен мотор.
Т.е. ако имаха еластично и пъргаво окачване Qts нямаше да е 0.35-0.5, а по съм 1 ;) ма понеже Qms им е около и под 2 и Qts лъжовно пада.

9
DIY (Направи си Сам) / Re: Четирилентови тонколони
« Последна публикация от ziz357 - Април 02, 2025, 03:18:53 15:18 »
Добре.
Понеже Тошко ползва брезов шперплат,а и други,аз да питам тополов не става ли.Да питам и друго.Намирам полиестерна,памучна и силиконова вата.Каква да си взема или и от трите вида
10
Общ Аудио Раздел / Re: Прозрение за ВКН на Благоевград
« Последна публикация от Taricate - Април 01, 2025, 06:31:07 18:31 »
Това е много интересно!
Да, музикални са и имат добър, линеен и правилен глас.
Просто са скарани с кутиите, но пък за това има еквилайзери.
За съжаление, човека не иска да му публикувам снимките на колоните, защото е в кадър и няма как да се отреже, но определено са доста грамотно направени.
ВКН-а е леко вкопан и върху закрепващите винтове е сложен 4-5 мм фланец, който отделно е скосен на нула към края навън. Отделно страниците на колоните са също скосени някъде около 40-50 градуса. Между баса и ВКШ-то има леко фрезована линия около 1 мм по цялата ширина на лицевия панел. Интересното е , че е двоен рефлекс - един голям отдолу , може би ф100, а другия е отзад над линията на баса , с ф60.
И на мен ми се струва , че или искат повече обем, или не искат кутия :) Явно е второто, но пак казвам - свирят доста , доста добре.
Страници: [1] 2 3 ... 10