Здравей Гост

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Икономика на електромобилите
« -: Февруари 12, 2018, 09:40:41 21:40 »
Има няколко пролема, които трябва да се решат, преди да сме готови с електрифициране на транспорта.
Едното е неравномерността на използване (знаете какво става по празници)
Всеки тип електроцентрали, си имат своето предназначение.
За съжаление, резервоари за ел енергия както знаете няма, а АЕЦ, са  базови мощности, които е разумно и безопасно, да работят на пълно натоварване.
възобновяемите са с променливо производство.
ТЕЦ се запускат твърде бавно при необходимост от спирания.
ВЕЦ се включват, и изключват най-бързо.
Микса от Ел. централи зависи от вариацията на потреблението, като в някои региони, системите на няколко държави са свързани, за да се изгладят вариациите в потреблението и производството.
Единствения логичен начин, да се премине към електроавтомобили в големи обеми е те да са постоянно включени в системата, и да се регулира потреблението за зареждане спрямо моментните нужди, и производство.
Това може да стане, при положение, че системата може да разпознава неактивните автомобили, и да намаля скоростта на зареждане на батериите им, или направо да го прекъсва временно, за да се поемат пиковете на консумация.
Мисля че е редно да отбележим, че това е във възможностите на държави със високи финансови възможности, което означава, че такива системи ще ползват между 10 и 15% от населението.
Всичко останало според мен са изключително неефективни опити да се захрани пазарен дял от клиенти с възможности, със стока обвита в прекрасна реклама.
В момента единствения + от тези системи за хората, е изместване на замърсяването извън градовете.
Жалко за природата обаче...
За съжаление, истината е, че в момента една кола с ДВГ, трябва да измине поне 150000 км. за да замърси заедно с производството си толкова, колкото се замърсява за производството на аналогичен ел-мобил.

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 4253
    • Профил
Re: Икономика на електромобилите
« Отговор #1 -: Февруари 12, 2018, 11:01:13 23:01 »
За държави като нашата в чийто енергиен микс влизат над 50% АЕЦ и възобновяеми източници електромобилите са екологични.

Колкото до замърсяването при производството на електромобилите, чувал съм твърдението, но не знам фактите.
Всичко в производството на двата вида автомобили е аналогично, даже двигателите и трансмисиите на електрическите са по-прост и съответно по-екологични.
Остават батериите.
Прочетох доста ала-бала, но тук намерих нещо кратко и смислено:
https://auto.howstuffworks.com/fuel-efficiency/vehicles/how-green-are-automotive-lithium-ion-batteries.htm

Литиевия карбонат и превръщането му в чист литий имат малък ефект върху околната среда,медта и алуминия в батериите и моторите били по-големи замърсители. Бла-бла.

Уикипедия:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery

Енергиен микс:
http://www.eso.bg/?did=124#Оперативни данни
Re: Икономика на електромобилите
« Отговор #2 -: Февруари 13, 2018, 08:12:43 20:12 »
 За съжаление, има един малък проблем с ядрената енергетика:
http://www.sivosten.com/content.php?mode=article&id=1759

Няма единен отговор на въпроса с енергията.
Единственото което разбират всички, е че времето на големите електроцентрали изтича.
Причините са много, като се започне от високата цена за пренос,  минем през загубите от него, и от промяната на напреженията, и т.н.
Учените мислят усилено в посока на минимизиране на производството, и достигане на мащаб, едва ли не всяко устройство което ползваме, да се захранва автономно.
Инженерите които конструират автомобили също са наясно, и един вид развиват отделни технологии, които ще се адаптират най-бързо към очаквания пробив в производството на енергия, с която ще се захранват следващото поколение превозни средства.
Това е причината да поддържат "жива" развойната дейност във всички известни видове задвижване към момента...
Лично за мен, това е фаворита ми:

В момента има реактори от този тип, които да захранват домакинство 30 години без презареждане, като целта на учените е да достигнат над 100 години.

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 4253
    • Профил
Re: Икономика на електромобилите
« Отговор #3 -: Февруари 14, 2018, 02:11:28 14:11 »
Тази публикация е много пълна и изчерпателна:
http://www.world-nuclear.org/information-library/nuclear-fuel-cycle/uranium-resources/supply-of-uranium.aspx

Според нея, сегашните известни запаси от уран ще стигнат за 90 години. Още в началото обаче се посочва че 90-годишен и съм световните потребности е много дълъг срок който не се наблюдава при други минерали със стопанско значение. Тоест, известните залежи от други изкопаеми със стопанско значение  могат да задоволят нуждите на човечеството за по-малко от 90 години.
Когато цената на урана расте, това включва в кръга на стопански използваемите залежи и руди които са с по-скъп добив.
Приема се че има залежи достатъчни поне за 200 години при сегашните тенденции на потребление.
Посочват обаче, че от 80-та година насам производството на атомна енергия се е повишило 3.6 пъти, а консумацията само 2.5 пъти. Разликата се дължи на подобрената технология.

Честно казано, не знаех, че урана въобще някога може да свърши. Мислех, че е в неизчерпаеми количества.
Независимо от това, знам, че ядрения/атомния разпад е кръпка докато заработи управляемия синтез.

Въпреки това, в София не се диша, кашля се и дращи на гърлото. Втора атомна за България би била нещо прекрасно. В случая говоря за енергия за отопление, а независимо транспорта, който е вече достатъчно екологичен.

* * *

Колкото до колата с реактор за синтез на водород в хелий (предполагам)...
Ами тя е по-сложна от формула-1 с парна машина.
Би било по-добре да оставим само кондензаторите*, електромотора и малко електроника, а останалото пространствмо да изпролзвама за багаж и още пътници.

*В момента има кондензатори с 5 до 8.000.000 (осем милиона) цикъла на зареждане (Li-Ion батериите имат до 1500 цикъла). Такъв кондензатор задвижва автобус в София от няколко години.
Re: Икономика на електромобилите
« Отговор #4 -: Февруари 14, 2018, 08:17:28 20:17 »
Аз също мисля, че е претрупана, но ми харесва да виждам толкова нови технологии, напъхани в една и съща опаковка.

Мислех да обсъдим и превозните средства, които се управляват от компютри, вместо от водач, но може би ще е в някой следващ период, защото като човек от старото поколение, смятам, че ако ми отнемат волана, твърдо отивам в градския транспорт.
Само ще открехна вратата, че тези автомобили кореспондират с първото мнение в темата...

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 4253
    • Профил
Re: Икономика на електромобилите
« Отговор #5 -: Февруари 15, 2018, 12:08:08 12:08 »
Ами да ги обсъдим.
По-добре да се пускат нови теми за всяко нещо, защото така става тема-чат, която само ние можем да следим.
Имаме раздел за чат между другото.
Re: Икономика на електромобилите
« Отговор #6 -: Февруари 17, 2018, 11:42:23 23:42 »
Ето тук един човек е описал някои неща.
 Ето и един коментар.
"Проблемът за всяка от страните, които искат да преминат на ток за автомобилите е кой ще произведе толкова ток. Причината е проста - ускоряването на единица маса от 0 до 100 км изисква енергия, която не се влияе от технологията за производство на ток. И тази енергия е константа за Земята. Е, ако ще сменяме автомобилите на даже само на София - ами трябват ни няколко АЕЦ-а. Задачата е класическа и всеки машинен инженер я е решавал - енергия за извършване на дадена работа."

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 4253
    • Профил
Re: Икономика на електромобилите
« Отговор #7 -: Март 20, 2018, 09:21:20 09:21 »
Аз го смятах, количеството енергия не е чак толкова много.
100 киловата са достатъчни за 500 километра на голям автомобил.
Аз изминавам 500 километра за около две седмици, това са под 10 киловата на ден. 10 киловата са 2 и 1/2-ра часа работа на мощен бойлер.

При големите преселения от София пътуват няколкостотин хиляди автомобила, да кажем 500.000. Когато започнем да ползваме масово електромобили, батерии под 100 kW няма да има. Да приемем, че всеки ще дозареди батерията си с 200 kW за да измине 500-1000 километра или дори да отиде и да се върне на 400-500 километра.
Ще бъдат необходими 100.000 MW (сто хиляди мегавата), това е един 1000 мегаватов реактор работещ 100 часа, или два работещи 50 часа. Четири 1000 мегаватови реактора ще се справят за 25 часа.
Разбира се обичайно колите не са 500, а 300 хиляди, а дозареждането няма да бъде 200, а в рамките на 100kW, тогава сметката става 300.000х100 или 30.000 MW, тогава два 1000 MW реактора ще се справят за 15 часа.

Двата нови реактора за Белене са ни крайно необходими. Днешният капацитет на енергетиката с включени в сметката всички студени резерви едва покрива предвидимите в близко бъдеще нужди. Ако отчетем и тенденцията за отопление все повече на ток картината става лоша.

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 4253
    • Профил
Re: Икономика на електромобилите
« Отговор #8 -: Август 09, 2018, 12:22:48 00:22 »
Икономиката на Тесла Модел 3


На петата година е най-евтиното от трите превозни средства, а след седмата ще увеличи предимството си още повече.
Re: Икономика на електромобилите
« Отговор #9 -: Август 09, 2018, 10:49:52 10:49 »
Здрасти, по другото нямам отношение, но имам какво да кажа по въпроса с “резервоарите” за ел енергия, нищо сложно няма.
https://bg.m.wikipedia.org/wiki/ПАВЕЦ
И да се изфукам, миналата седмица по странна случайност видях подземните турбини на такъв ПАВЕЦ, много беше интересно, но нямах право на снимки.

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 4253
    • Профил
Re: Икономика на електромобилите
« Отговор #10 -: Август 09, 2018, 12:02:49 12:02 »
Аз имам приятел специалист по енергетика и такива електроцентрали.
Ще го помоля да влезе да прочете няколкото теми по въпроса и да ни разкаже. А той има много какво да разкаже.

И аз се чудя защо мислят всякакви схеми, като ето го ПАВЕЦ Чаира. Да не говорим, че каскадата Доспад-Въча в която влиза и Цанков Камък също може да стане Павец. Трябва да се изгради изкуствено езеро под най-ниския ВЕЦ и от там да се изпомпва до Цанков Камък и после обратно. Долу 4000 мегавата могат да работят денонощно, като денем помпи ще поемат енергията от ВЕИ-тата и ще качват вода обратно горе.
Re: Икономика на електромобилите
« Отговор #11 -: Август 09, 2018, 02:12:30 14:12 »
Супер, на мен би ми било много интересно да прочета инфо от човек навътре в нещата!
Иначе поне тук в България имаме предостатъчно язовири с достатъчна височина за подобни съоръжения.
Re: Икономика на електромобилите
« Отговор #12 -: Август 09, 2018, 03:17:14 15:17 »
Тази публикация е много пълна и изчерпателна:
http://www.world-nuclear.org/information-library/nuclear-fuel-cycle/uranium-resources/supply-of-uranium.aspx

Според нея, сегашните известни запаси от уран ще стигнат за 90 години. Още в началото обаче се посочва че 90-годишен и съм световните потребности е много дълъг срок който не се наблюдава при други минерали със стопанско значение. Тоест, известните залежи от други изкопаеми със стопанско значение  могат да задоволят нуждите на човечеството за по-малко от 90 години.
Когато цената на урана расте, това включва в кръга на стопански използваемите залежи и руди които са с по-скъп добив.
Приема се че има залежи достатъчни поне за 200 години при сегашните тенденции на потребление.
Посочват обаче, че от 80-та година насам производството на атомна енергия се е повишило 3.6 пъти, а консумацията само 2.5 пъти. Разликата се дължи на подобрената технология.

Честно казано, не знаех, че урана въобще някога може да свърши. Мислех, че е в неизчерпаеми количества.
Независимо от това, знам, че ядрения/атомния разпад е кръпка докато заработи управляемия синтез.


Урана е ограничен като количество само този който се използва в момента - изотопа 235 , другия 238 е в милиони тонове . Земното ядро на дълбочина е силно радиоактивно и богати на изотопи , част от топлината му е в следствие на реакции на делене в голяма дълбочина .  Според мен в близките 50 години няма опасност да свърши този природния уран . Едно че съвременните реактори работят с ниско обогатени пръти от порядъка на 2-3% , второ при работата на класическата технология с бавни топлинни неутрони се получават голямо количество изотопи включително плутоний който може да бъде използван в реактори с бързи неутрони от ново поколение . Хиляди тонове отработено гориво от реакторите има натрупано в момента и единственото им приложение и извличане на плутоний за бомби . Има и други технологии за получаване на гориво от уран 238 и аз вярвам че ако възникне криза за ураново гориво този проблем ще бъде лесно решен .В световен мащаб много малък процент от електроенергията се получава от АЕЦ - порядъка на 3-5 % . Но има страни като Франция където 80% от електроенергията се добива от АЕЦ - те практически не се нуодаят от възобновеями източници .
Друг момент е термоядрените централи със синтез , вероятно след 50 години ще има работещи такива с чудовищни мощности по 3000 мегавата на блок . Синтеза е 5 пъти по ефективен като отдавана енергия при реакцията от разпада .