Здравей Гост

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Toshko

*
  • *****
  • 6035
    • Профил
През годините поне четири пъти започвам теми от сорта на конструиране на озвучителна тела за начинаещи. Докато тези теми/статии се развиват винаги стигам до един момент в който осъзнавам, че новият ми подход по темата води до едно безкрайно задълбочаване, което ще бъде непосилно за всеки начинаещ, който не разполага с нужните знания и не е овладял понятийния апарат на акустиката и електроакустисата.

Оказва се, че конструирането на озвучителна тяло от начинаещ е невъзможно.

Ето защо смятам да напиша тази статия за себе си, а който иска може да се качи на влака, билетите са безплатни.

1. Интермодулации и интермодулацеонни изкривявания.

Направата на кутия или екран е доволно проста работа. Всеки ще се справи, всеки може малко или много да провери лицевият си панел с  Edge или Basta!  и да съобрази първата разделителна честота и нивата на СЧ и ВЧ с характеристиките на този екран или лицев панел.
Също всеки може да си поиграеш с X-dir и да съобрази простото правило междуцунтровото разстояние да не е по-голямо от една дължина на вълната, а идеално 1/2,както и да съобрази дълбочината на монтаж с фазата (отново проверим с Xdir и елементарна алгебра за джобен калкулатор, скоростта на звука е 343м/сек и 5-те (например) см разлика в дълбочината между СЧ и ВЧ се изминават винаги за едно и също време, което при дадената разделителна честота е толкова и толкова цикъла или части от цикъл, въвеждате частите в градуси само за разликата над 180 (180° се компенсират с просто обръщане на поларитета) и виждате вертикалната диаграма)
Готово, вече сте дизайнер на колони. Съвсем малко мислене, четене и съобразяване ще Ви позволят да покрие те тези критерии.

Ще си изберете и говорители. Естествено ще гледате да са линейни, баса да стига до 30-40 херца надолу като хората в кутия с поносими размери. Ще тестване по реални параметри в Basta! Дали филтрите не предизвикват резонанс ни пликове и кривини и наистина сте готови.
Режете в основата на т.н. Baffle step, свалете нивото в платото с 6 ДБ и сте готови.

Само моля Ви, Престанете да се опитвате да минете тънко. Минете с колкото си трябва, правите го за себе си. Тънко минете със суб и чифт сателити и бъдете прост меломан, но не и направи си сам аудио ентусиаст.

Ако имате стари говорители, навържете малките през кондензатори или готови филтри и ги турете в кутия. И да се пънете резултата няма да е по-добър, а ако обичате музиката и този ще Ви бъде достатъчен. Не прекальвайте с усилването, ще започнат да горят.

* * *
Край, темата за начинаещи свърши.
От лично вашите съвест, амбиции и морал зависи колко още ще научите, усвои те, приложите и постигнете. Колкото повече мислите, толкова повече ще знаете и толкова по-правилни въпроси ще задавате на другите и на Гугъл.
Днес Гугъл знае много.

* * *

Горното обобщение може да бъде обхванато и приложено от почти всеки. Може да бъде направено повърхностно и на късмет, а може и с вещина и старание. Ще се получи нещо прилично.

* * *

Когато обхванем всичко свързано с физическите размери на ОТ с претенциите на баса и нуждите от стръмността и точка на разделяне ще получим озвучителна тяло с някакъв характер на звученето. Не би следвало да е така, но винаги е така. Озвучитулните тела свирят различно.
Едната причина за това е тяхната импулсна характеристика, другата са интермодулациите, третата хармоничните изкривявания, а последната не хармоничните или просто шумовете, които генерират, енергията, която разсейват с произволни трептения.

Напълно не подготвените, но грамотни читатели ще забележат, че в основата на всичко стоят ускорението и инерцията. Всяко нещо по-голямо от точка или сингулярност е еластично, някои неща са пренебрежимо еластични при някои ускорения, но всички неща ще се изкривят при достатъчно голямо ускорение.
Тук умишлено пропускаме електрическите несъвършенства на т.н. мотор на говорителите. Използвайте говорители работещи с малък ход, тоест големи.

Какъв е проблемът с ускоренията?

Проблемът е в начинът на мерене.
Ако просто свалим АЧХ с шумов сигнал, то ще получим една крива на звуковото налягане за всяка честота, но не и от какво се състои то. А то със сигурност се състои от шумавият сигнал заедно с всички хармоничи, изкривявания наложени и интермодулирани къде конструктивно, къде деструктивно върха основният сигнал.
Измерването на хармоничните изкривявания също не е идеално, защото то ни дава отговор само на въпроса какъв е могнитудът им при изпълнение на всяка отделна честота, тоест валидни са само много тесни вертикални колони с ширина от един херц в графиката.

В действителност при широкоспекнърен музикален сигнал трети хармоник на 100 херца се интермодулира с втори на 150 и с основният тон на 300 (първи хармоник е основният тон.).
Същото става между 1000, 1500 и 3000 херца, а има и по-висши хармоници.

Едновременно с това мембраните на говорителите се движат и на свой ред внасят още интермодулации.

На всичко отгоре върви началната сложна звукова вълна записана, както е могла да бъде чута от човешко ухо е вече интермодулирана. Тя не е сбор от честоти, а точно определено звуково налягане във всеки един времеви квант (хронон). Ако семплираме времето с ужасно висока честота до дължина на времето равно на един хронон, то отново във всеки един момент ще имаме само една единствена величина на звуковото налягане и това налягане включва в себе си всичко, от дифузията на атомите на въздуха, дишането на слушателите в залата, шумовете, биенето на сърцето ни и разбира се музиката.
Това звуково налягане се интерпретира от тъпанче или микрофон, които на свой ред трептят и се местят и още на този етап внасят още едно интермодулационно и фазово изкривяване, защото променят мига в който пристига следващата промяна в налягането.

Следващата интермодулация в сигнала се внася от усилвателя, а всъщност от всички електронни усилващи устройства по пътя на записа и възпроизвеждането, защото те пък са ограничени по скорост.

В крайна сметка цялото преместване и наслагване намалява дефиницията или разделителната способност по отношение на малките детайли, тоест колебания, които са с магнитуд или продължителност съпоставими с хода на мембраните на микрофона, тъпанчето или говорителите.

Тук вече се намесва не идеалният свят на различните високоговорители:

https://techtalk.parts-express.com/forum/tech-talk-forum/24529-controling-cone-breakup-in-an-active-system/page4

Не малко говорители изпитват т.н.пречупване на мемб аната на оп еделен честота...

Следва продължение...